Ugyanebben a számban triumfál a posztjáról rövidesen leköszönő Kiss
 Ferenc: , a jövő színházi évadtól kezdve zsidó tőke a budapesti magánszín¬
 házaknál nem lesz. Ez talán a legnagyobb eredmény, mert ahol a tőke, ott
 a szellem és irányítás, keresztény tőke nélkül keresztény művészet sem
 produkálható."" A BSZSZ-tisztikar kiiktatására tett kamarai erőfeszítések
 fényében mindazonáltal meglepő, hogy az 1938 előtti BSZSZ-vezetőségi ta¬
 gokat csak a német megszállás után zárták ki a Kamarából. Ez a Budapesti
 Közlöny 1944. március 31-i számában publikált döntés , a m. kir minisztéri¬
 um 1.220/1944. számú rendelete a zsidók sajtókamarai, valamint színművé¬
 szeti és filmművészeti kamarai tagságának megszüntetése tárgyában" című
 rendelet végrehajtása volt. Különös módon a BSZSZ irattárában nem talál¬
 tam sehol utalást arra, hogy 1944 tavaszáig - legalábbis e kizáró határozat
 szerint - kamarai tag volt dr. Komor Gyula ügyvezető elnök, Roboz Imre
 elnök, valamint a tisztikar tagjai közül Roboz Aladár, dr. Bárdos Artúr, Föld
 Aurél, Joób (Ziffer) Dániel és Wertheimer Elemér.
 
A fentiekben a BSZSZ kiiktatásának színigazgatói olvasatát kaptuk.
 A témához azonban kapcsolódnak más, hasonlóképp izgalmas történetek.
 A Kamarát, pontosabban a magánszínházi szférában erősebb állami kont¬
 rollt szorgalmazó színészek zöme ugyanis tényleg létbizonytalanságban élt, a
 vidéki színjátszás pedig valóban vergődött. De még a színigazgatók autonó¬
 miáját sikerrel kóstolgató miniszteri biztosnak, dr. Antalfia Antalnak is meg¬
 lehetett a maga küzdelmes története. Hiszen 1947-ben népbírósági büntető¬
 ügy érintettje volt," és neve megtalálható a Jászkisérre kitelepítettek listáján,
 ahonnan 1953 novemberében költözhetett Kistarcsára.
 
Összegzésként: a szabad pályájukon karriert csináló, zömében self-ma¬
 de man BSZSZ-vezetők hosszan kitartó lojalitását a hatóságok irányába
 (reménykedés segítségükben, bizalom belátási képességükben) elsősorban
 korábbi rendszeres, időnként baráti kapcsolataik magyarázták. Az is a két
 világháború közötti elitekbe való betagozódásukra utal, hogy akik túlélték
 közülük a háborút, csak rövid időre, és csak a politikai taktika okán kap¬
 tak lehetőséget színház irányítására 1945 után. Jób Dánielt a Vígszínház élén
 buktatták meg 1948-ban. Előtte ő próbálta folytatni a színigazgatói érdekvé¬
 delmet az 1938 előtti formákban, de már nem követelt vezető pozíciót a szak¬
 mán belül a magánszínház-igazgatóknak. A baloldali érzelmű Bárdos Artúr¬
 ral, az akkor már fővárosi tulajdonú Belvárosi Színház régi-új igazgatójaként
 még megünnepeltették az általa alapított teátrum harmincéves jubileumát
 1946. november 24-én. De művészi és színházvezetői szabadsága hiányát