OCR
198 s II. A Budapesti Színigazgatók Szövetsége vajjon e II. részlet is? Csak Öntől függ, Mester, régi jó Roboz Uram, Osztályostársam a múltban - és bámulatom tárgya a jelenben." E transznacionális filmiparban feltételezett jelentős befolyás képét erősíti Incze Roboz Imréről szóló, A Projectographtól a Paramountig című írása." Apropóját az adta, hogy Párizsban, ahol a Paramount huszonöt európai vezetője összegyűlt, megszületett a döntés négy magyar nyelvű hangos nagyfilm és tizenkét rövidfilm elkészítéséről. Roboz pedig vállalta a Paramount magyarországi filmgyártásának megszervezését és vezetését. Pesten nem lévén megfelelő hangosfilmstúdió, ezért a Párizs melletti Paramount-stúdióban, Joinvilleben kezdődtek a forgatások. Roboz az új technológiában nem járatos. Erről tanúskodik Zátony Kálmán, az akkor épp az angol filmgyártásban próbálkozó vígszínházi színész június 20-i, Roboznak szóló tájékoztató levele arról, miként szerveződik a hangosfilmgyártás, melyek a munkafázisok, és arányaiban ki mennyit keres: „Kedves Direktorom, most kaptam levelét és kivansagdhoz híven, máris válaszolok. [...] A felvételeket egy heti próba előzi meg, amelyeken az összes színészek részt vesznek, hogy beleéljék magukat a szerepbe, betéve tudják a szöveget [...] Az ilyen film angolul és németül egyszerre /két szereposztás/ 20-25.000 fontba kerül." A fizetési arányoknál megjegyzi: , Már most direktor úr dolga, hogy a fenti sémát és számokat magyar viszonyokra alkalmazza, ami valószínűleg nagyon ólcsítja az összköltséget." Zátony rögtön munkát is kér: , felajánlom, hogy a szereplés mellett vállalnám a magyar változat rendezését."" Azonban a Paramount által végül legyártott két magyar hangosfilmet az akkor 32 éves, a Vígszínházban dolgozó Hegedűs Tibor rendezi. Július 25-től Roboz táviratokkal koordinálja Hegedűs párizsi munkáját: , Kérjen nevemben lehetőséget arra, hogy az Orvos titka összeállított felvonásait hétfőn reggel megnézhessem Roboz."? Hegedűs augusztus 18-i levele szerint bőven vannak technikai problémák, a képet és hangot összekeverték: , A szövegkönyv után nem ismeri ki magát az ember." 1930. augusztus 21-én Roboz sürgeti Hegedűst párizsi teendői befejezésére, hiszen a vígszínházi munka is határidőkhöz kötött. 7 OSZKSZT lIrattár Vígszínház iratai 374. Incze Sándor: A Projectographtól a Paramountig, Színházi Élet, 20. évfolyam, 1930/24. június 8. 34-35. % OSZKSZT Irattar Vigszinhaz iratai 374. 9° Uo. * Uo. 2 Uo. 93 Uo.