OCR Output

198 s II. A Budapesti Színigazgatók Szövetsége

vajjon e II. részlet is? Csak Öntől függ, Mester, régi jó Roboz Uram, Osztá¬
lyostársam a múltban - és bámulatom tárgya a jelenben."

E transznacionális filmiparban feltételezett jelentős befolyás képét erősíti
Incze Roboz Imréről szóló, A Projectographtól a Paramountig című írása."
Apropóját az adta, hogy Párizsban, ahol a Paramount huszonöt európai veze¬
tője összegyűlt, megszületett a döntés négy magyar nyelvű hangos nagyfilm
és tizenkét rövidfilm elkészítéséről. Roboz pedig vállalta a Paramount ma¬
gyarországi filmgyártásának megszervezését és vezetését. Pesten nem lévén
megfelelő hangosfilmstúdió, ezért a Párizs melletti Paramount-stúdióban,
Joinvilleben kezdődtek a forgatások. Roboz az új technológiában nem jára¬
tos. Erről tanúskodik Zátony Kálmán, az akkor épp az angol filmgyártásban
próbálkozó vígszínházi színész június 20-i, Roboznak szóló tájékoztató levele
arról, miként szerveződik a hangosfilmgyártás, melyek a munkafázisok, és
arányaiban ki mennyit keres:

„Kedves Direktorom, most kaptam levelét és kivansagdhoz híven, máris vá¬
laszolok. [...] A felvételeket egy heti próba előzi meg, amelyeken az összes
színészek részt vesznek, hogy beleéljék magukat a szerepbe, betéve tudják
a szöveget [...] Az ilyen film angolul és németül egyszerre /két szereposztás/
20-25.000 fontba kerül."

A fizetési arányoknál megjegyzi: , Már most direktor úr dolga, hogy a fenti
sémát és számokat magyar viszonyokra alkalmazza, ami valószínűleg na¬
gyon ólcsítja az összköltséget." Zátony rögtön munkát is kér: , felajánlom,
hogy a szereplés mellett vállalnám a magyar változat rendezését."" Azonban
a Paramount által végül legyártott két magyar hangosfilmet az akkor 32 éves,
a Vígszínházban dolgozó Hegedűs Tibor rendezi. Július 25-től Roboz távira¬
tokkal koordinálja Hegedűs párizsi munkáját: , Kérjen nevemben lehetőséget
arra, hogy az Orvos titka összeállított felvonásait hétfőn reggel megnézhes¬
sem Roboz."? Hegedűs augusztus 18-i levele szerint bőven vannak technikai
problémák, a képet és hangot összekeverték: , A szövegkönyv után nem isme¬
ri ki magát az ember." 1930. augusztus 21-én Roboz sürgeti Hegedűst pári¬
zsi teendői befejezésére, hiszen a vígszínházi munka is határidőkhöz kötött.

7 OSZKSZT lIrattár Vígszínház iratai 374.

Incze Sándor: A Projectographtól a Paramountig, Színházi Élet, 20. évfolyam, 1930/24. június 8. 34-35.
% OSZKSZT Irattar Vigszinhaz iratai 374.

9° Uo.

* Uo.

2 Uo.

93 Uo.