Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000016/0000

Pesti magánszínházak a két világháború között. Transzatlanti hatások, lokális érdekvédelem

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Autor
Heltai Gyöngyi
Title (EN)
Private Theatres in Pest Between the two World Wars. Transatlantic influences, local interest protection
Field of science
Társadalom-, gazdaság-, kultúra- és politikatörténet / Social, economic, cultural and political history (12986)
Series
Humaniórák
Type of publication
monográfia
022_000016/0177
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 178 [178]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000016/0177

OCR

Az , idegen nyelvű beszélőfilm" szerepe a pesti magánszínházak válságában e 177 ségéből fejlődik." Azonban Pesten 1930-ban az előbbinek, tehát a korlátozott termelés almezejében elhelyezkedő, a szimbolikus tőke és a művészi autonömia magas fokäval rendelkezö „felszentelt avantgardenak”, az „ujitöknak, pröfetäknak &s beavatott közönsegüknek” nem volt szinhäzuk. Meg az ällami tämogatässal müködö Nemzeti is, de a magänszinhäzak mindegyike az átlagnézői elvárásokat kiszolgálni törekvő előadásokat kínált. Ugyanezen almezőben, a még elismerésre váró, nem eladható, , öncélú" színházművészeti kísérletek egy-két estére találtak csak közönséget Pesten. A tömegtermelés vertikálisan szintén strukturált almezeje kiterjedtebb volt. A gazdasági és kulturális tőkével rendelkező , bulvárszínházakban" - ilyen volt például a Vígszínház - a kozmopolita darabpiac kurrens szerzői kerültek színre sztárszínészekkel. Michel Corvin szerint a bulvárszínházban a hosszú, teltházas előadásszériával elérhető nyereségorientált működés a cél." Ennek érdekében darabválasztásban és rendezésben a nézői elvárások maximális kiszolgálása, sztárok szerződtetése, játékstílusban pedig a kipróbált poénokat favorizáló, azonnali hatásra törekvés jellemző. A kényes társadalmi kérdések felvetését kerülő bulvárszínházzal szemben minden korszakban jellemző a kritikusi és értelmiségi ellenérzés. A kommersz művészet alsó régióiban a - sem szimbolikus, sem gazdasági tőkével nem rendelkező - külvárosi színházak, orfeumok, operettszínházak helyezkednek el. Az 1930-as pesti struktúra sajátos volt, amennyiben alig volt tere és közönsége az autonóm , tiszta művészetet" reprezentáló rendezői színházi törekvéseknek, a társadalmi problémákkal illúziótlanul szembenéző vagy a kísérleti dramaknak. A pesti magánszínházak vezetőik által deklarált pénzügyi nehézségeinek a gazdasági válsággal párhuzamos elmélyülését egyetlen elem, az idegen nyelvű hangosfilm megjelenése szempontjából vizsgálom. E konkurencia veszélyeit a szövetség azért is érezhette különösen fenyegetőnek, mert 1929/1930 fordulóján a magyarországi színházi alkalmazottak 78,590-a, 3056 fő a fővárosban működött." Elsődleges forrásom a BSZSZ-nek az OSZK Színháztörténeti Tárában őrzött, feldolgozatlan irattára, azon belül az 1930-ban keletkezett dokumentumok (ügyiratok, az ún. , összes ülések" , ezeken csak a vezetőség vett részt"-jegyzőkönyvei, kérvények stb.). Hangos játékfilmet 1929. szeptember 19-én vetítettek először Pesten: a Singing Fool-t a Forum moziban. A magyar felirattal ellátott zenés film jelentős üzleti sikert hozott, a mozik igyekeztek átállni az új technológiára, mert a némafilm iránti érdeklődés csökkent. 1930 tehát egy mediális trendforduló volt. A mozikban immár nemcsak mozdulatokkal kommunikáló nemzetköA kultúra szociológiája, Budapest, Osiris Kiadó, 1998, 174-—186. 6 V6. Corvin, Michel: Le théâtre de boulevard. Paris, Presses universitaires de France, 1989. 7 Elekes Dezs6: i. m. 183.

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1867 px
Bild Höhe
2670 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
1.43 MB
Permalink zum JPG
022_000016/0177.jpg
Permalink zur OCR
022_000016/0177.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu