OCR
A Budapesti Színigazgatók Szövetsége megalakulása s 145 Figyelemre méltó párhuzam, hogy az első világháború és a spanyoljárvány időszaka New Yorkban is egy - a színházi ipar modernizációjához kapcsolódó, a pestinél intenzívebb, de időben párhuzamosan zajló - szakmai érdekvédelmi küzdelemmel esett egybe. A Broadwayn már a századelőtől megjelentek a színházi mesterségek érdekvédelmi szerveződései. A National Alliance of Theatrical Stage Employees 1910-ben, a Ihe Dramatists" Guild 1912-ben alakult. A közösségi érdekvédelemmel nem rendelkező színészek esetében azonban a producerek sokáig rendkívül előnytelen munkafeltételeket voltak képesek kikényszeríteni. A hetekig tartó próbákért nem fizettek, a színészeket szinte bármely ok miatt elbocsáthatták, pénzbüntetéssel sújthatták. Bár a színészek szerveződése, az Actors" Eguity Association (AEA) már 1913 májusában elindult, de mindössze 112 taggal, hiszen a művészek zöme számára nem tűnt járható útnak, hogy más dolgozókhoz hasonlóan, szakszervezeti formában harcoljanak érdekeikért. A Producing Managers" Association (PMA) így tárgyalni sem volt hajlandó velük egy minden producerre kötelező, a színészek számára elfogadhatóbb munkafelteteleket garantälö szerzödesformuläröl. Azért is figyelmen kívül hagyhatták a színészszervezet követeléseit, mert a szakszervezeti ernyőszervezet, az American Federation of Labor sokáig nem fogadta be tagjai közé az Eguityt. A színészek harci kedve az USA háborúba lépése után erősödött meg. Francis Wilson AEA-elnök a szakszervezetté alakulás mellett kardoskodott: , Nem hihetjük, hogy a zenészek, és más dolgozók szakszervezetei által alkalmazott módszerek átvétele nélkül elérhetünk egy színész és manager közti méltányos szerződést, erről meg vagyok győződve."" 1917-től - ebben az évben alakult a Budapesti Színészek Szövetsége - a New York-i színészszervezet komolyan veendő tárgyalópartnerré vált. A fokozatos radikalizálódás fejleményeként a Broadway színházaiból kiinduló első színészsztrájk 1919-ben robbant ki. Ennek előzménye az volt, hogy bár a United Managers" Protective Association és az Actors" Eguity Association képviselői által véglegesített, minden producerre kötelező szerződésformulát már 1917. augusztus 10-én, nem sokkal az USA hadba lépését követően elfogadták a felek, de karácsonyra vilagossa valt, hogy a The Shuberts színházi tröszt továbbra sem alkalmazza azt, és igyekszik megosztani a színészek összefogását." Az Actors" Eguity Association ekkor arra kérte folyamatosan növekvő tagságát, hogy csak UMPA-AEA szerződésformulát legyenek hajlandók aláírni. 1919 márciusára odáig nőtt a feszültség, hogy az Actors" Eguity Association , closed shop" együttműködési formát követelt, tehát megtiltotta volna a pro4 Shane, Rachel: Inciting the Rank and File: The Impact of Actors’ Equity and Labor Strike, 5. http:// barnettcenter.osu.edu/sites/default/files/2019-08/inciting_the_rank_and_file.pdf - (Utolsö letöltes: 2021. 04. 20.) 5 N.N.: Actors win consession. The New York Times, 1917. Aug., 11. 7.