OCR Output

144 s II. A Budapesti Színigazgatók Szövetsége

, Még nincs egészen két hónapja, hogy elvileg kimondtuk szövetségünk meg¬
alakulását, de ez alatt a rövid idő alatt is meggyőződtünk, hogy egészséges
és üdvös volt a gondolat. Ma, amikor minden osztály, minden foglalkozási
ág, a fizikai és szellemi munkások egyaránt az egyesületben keresik és meg
is találják az erőt, nekünk sem volt szabad tovább késnünk. Éreztük ezt
a szükségességet a megalakulást megelőző nehéz napokban, amikor a zené¬
szek sztrájkja súlyosbította a helyzetet. Üdvösen éreztük, amikor az együttes
eljárás mindkét félre nézve kedvező eredményt ért el."

Három olyan kifejezés is megjelenik a fenti szövegben - osztály, munkás,
sztrájk - melyek az 1918-tól elképzelhetetlen gyorsasággal alakuló, moder¬
nizálódó társadalmi környezetből levont színigazgatói tapasztalatokra utal¬
nak. A cirkuszigazgatóknak a BSZSZ-ből való kimaradásának okaként ezen
a gyűlésen leszögeztek egy fontos alapelvet, melyet mindvégig betartottak:
, Senki sem lehet a mi szövetségünk tagja, aki egy ellentétes érdekű egyesü¬
let tagja." Ez a magánszínházi környezetben hatékony munkaadói érdek¬
védelemhez elengedhetetlen szabály garantálta a BSZSZ működőképességét,
időnkénti eredményességét. Az elsősorban a politikai kontroll érdekében egy
szervezetbe kényszerített színházi munkavállalók és munkaadók utódszer¬
vezetei (Színművészeti és Filmművészeti Kamara, Színház- és Filmművésze¬
ti Szövetség) nem voltak képesek reziliensen működni. Többek közt mivel
a kisebb létszámú színigazgatói kar jóvátehetetlenül alulreprezentált maradt
a színészekkel szemben.

A Broadway színházszakmai érdekvédelmi
szervezeteinek kialakulása

Érdemes utalni rá, hogy a színházszakmai érdekvédelem formálódása te¬
rületén milyen transzatlanti párhuzamok rajzolódnak ki. Feltehető ugyan¬
is, hogy a Budapesti Színigazgatók Szövetségében 1922-től alelnöki pozíciót
betöltő Roboz Imre, aki vígszínházi vezérigazgatóként az amerikai tulajdo¬
nossal, Ben Blumenthallal együttműködve irányította a pesti magánszínházi
rangsorban első színházát, tudatában volt azoknak a szabályoknak, melyek
a Broadway szakmai érdekcsoportjainak viszonyát olyan keményen megha¬
tározták. Nem kizárható, hogy szövetségi alelnöki, majd elnöki tevékenysé¬
gében időnként támaszkodott a Broadway színigazgatóinak, producereinek
érdekvédelmi technikáira.

2 Uo.
5 Uo.