OCR
Roboz Imre és a Vígszínház nemzetközi kapcsolatrendszere... e 129 tehetem meg, hogy ne utaljak rá, hogy a Metro különös érdeklődést mutat a Molnár-darabok iránt." Roboz rámutatott: a gazdag és sikeres Molnár Ferenc számára ekkorra már darabjai Broadwayn való bemutatása volt az elsődleges cél. Ez eleve csökkentette a Paramount esélyeit, mely csak a filmjogokért kívánt fizetni. Olyan szempontokat világított tehát meg a pesti kulturális kontextussal kapcsolatban, melyekről a filmvállalatnál nem tudhattak. Farleyt meg is győzték Roboz érvei: , Informáltam a New York-i irodát a részletekről ebben az ügyben, és feltűnően hangsúlyoztam annak szükségességét, hogy megváltoztassuk politikánkat, hogy meg tudjuk venni a színpadi jogokat is a filmjogok mellett." A következő hasonló konfliktusnál azonban Farley megijedt, és főnökei álláspontjával azonosult: , Mellékelem a levelet, amit a New York-i irodától kaptam Bús-Fekete János című darabjával kapcsolatban. Úgy tűnik, hogy mind a Fox Twentieth Century, mind a Metro hetekkel az Ön jelentése előtt kapta meg ennek a darabnak a kéziratát. Mire a szinopszis elérte Hollywoodot, a Fox Twentieth Century már elhatározta, hogy megveszi a terméket. Egyre inkább fontossá válik, hogy a jelentéseket a lehető legkorábban kapjuk meg. Úgy érezzük, Ön olyan pozícióban van Pesten, ami lehetővé teszi, hogy a jelentéseket a magyar darabokról sokkal előbb kapjuk meg, mint bármely más társaság, és reméljük, tesz róla, hogy a Fox és a Metro soha ne győzzön le bennünket újra."7 Roboz ismét rámutatott a valódi problémákra: a Paramount pénzügyi kockázatkerülésére és lassú döntési mechanizmusára: , Őszintén megmondhatom, némi eredményt el lehet érni szép szavakkal és ígéretekkel, ahogy én képes voltam és leszek ezt megtenni a jövőben is, de ha az emberek azt látják, hogy nem kötnek velük üzletet, nem lesznek hajlandók ilyen megegyezésekre, hacsak nem kapnak némi pénzt azért, hogy darabjaikat a rendelkezésünkre bocsátják." A nemzetközi kereskedelmi színházi kapcsolatok forráskultúrára gyakorolt negatív hatásai között említendő, hogy a sikeres pesti szerzők amerikai filmgyárak általi alkalmazása nem volt előnyös a tőkeszegényebb pesti színházak Roboz Imre levele Frank Farleynek, 1935. augusztus 5., OSZK SZT Irattár Vígszínház iratai 374. Frank Farley levele Roboz Imrének, 1935. augusztus 12., Uo. Frank Farley levele Roboz Imrének, 1936. november 16., Uo. Roboz Imre levele Frank Farleynek, 1936. november 19., Uo.