Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000016/0000

Pesti magánszínházak a két világháború között. Transzatlanti hatások, lokális érdekvédelem

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Heltai Gyöngyi
Title (EN)
Private Theatres in Pest Between the two World Wars. Transatlantic influences, local interest protection
Field of science
Társadalom-, gazdaság-, kultúra- és politikatörténet / Social, economic, cultural and political history (12986)
Series
Humaniórák
Type of publication
monográfia
022_000016/0120
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 121 [121]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000016/0120

OCR

120 s I. A globális színházi hálózatok pesti leányvállalata A Roboz-Farley-levelezés Az 1932-ben jelentős pénzügyi veszteséget elszenvedő Paramount arra törekedett, hogy minden filmtémaként szóba jöhető külföldi színpadi újdonságról vagy potenciális filmsztárjelöltről gyors és részletes információt kapjon. Roboz Imre 1932-től vett részt e nemzetközi projektben. A German Paramountot irányító Ike Blumenthal hozta össze Frank Farleyvel (1890?-1951), aki 1929-től vezette a filmkonszern párizsi irodáját, mint chief literary material scout for the Production Department on the Continent of Paramount Pictures. Beosztásából következően más európai nagyvárosokban működő, a helyi kereskedelmi színházban befolyásos közvetítőkkel való kapcsolattartás is feladatai közé tartozott. Robozzal folytatott terjedelmes levelezésükből sem világos azonban, mi volt a Paramount célja a begyűjtött tömérdek információval. Hiszen, a konkurens amerikai filmvállalatokhoz képest, legalábbis a Robozzal való együttműködés révén, kevés darab filmjogát kötötték le. Pedig Roboznak minden pesti premierről be kellett számolnia, lehetőleg minél több bizalmas információt megosztva, és a stúdió által kidolgozott minta szerinti szinopszist is küldenie kellett Párizsba. Fizetését az amerikai filmstúdió egy New York-i számlára dollárban utalta. Ez az 1940-ig nyomon követhető levelezés, melyből mind a kereskedelmi színházi központokban, mind a közép-kelet-európai periférián működő partner reakciói kiolvashatók, kiváló forrás a Paramountban és a Vígszínházban honos darab-, illetve sztorikereskedelmi módszerek összevetésére. A kulturális transzferek működéséről szóló tudásunk annak révén is bővül, hogy a levelezés hangneme többször is változik. Az információk eltérő értelmezésének egyik oka, hogy míg Roboz a pesti színházi világ minden szegmensét gyakorlati tapasztalatok alapján, bennfentes döntéshozóként ismeri, addig a Párizsban, majd Londonban élő Farley inkább csak továbbítja a Paramount New York-i és hollywoodi irodáinak - számára sem mindig világos - kívánságait. Annak is tanúi leszünk, hogy egy színházi termék, amint eltérő kulturális kontextusba kerül a célkultúrában, esetünkben az amerikai hangosfilmgyártásban, mennyire más értelmezést és értékelést kaphat, mint a forráskultúrában. A Farleynek küldött szinopszisok első oldala tartalmazta az előadás adatait és Roboz sommás véleményét. De ezen szerepelt a műfaj, a tervezett bemutató helye, ideje is. A Vígszínház vezérigazgatója általában itt jelezte a darab hangosfilmre adaptálhatóságnak esélyét (picture value), és itt jellemezte a szerző, illetve a szóban forgó színház aktuális bérlőjének jelenlegi pesti pozícióját, de utalt arra is, ha a darab kifejezetten egy színésznő vagy színész számára készült (vehicle). A kommentár a helyszínek és a szereplők számának megadásával zárult. Ezután következett egy hét-tíz oldalas rész

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2670 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.39 MB
Lien permanent vers jpg
022_000016/0120.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000016/0120.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu