OCR Output

A Vígszínház színésznő-politikája az 1930-as években s 101

Színigazgatók Szövetsége nyomtatványán, előadásonként 160 pengős fellépti
díjjal. De ugyanaznapi dátummal megőrződött Honthy színháznak címzett
levele is, mely szerint: , A mai napon megállapodtam Önökkel abban, hogy
eljátszom a Vígszínházban színre kerülő Ékszerrablás a Váci uccában című
darabban az Önök által reám osztott szerepet. [...] Fellépti díj fejében Önök
nekem előadásonként kettőszáz pengőt folyósítanak." E szerződés azonban
augusztus 26-án , közös megállapodás folytán" felbomlott.

Ha volt specialitása a Vígszínház színésznő-politikájának az 1930-as
években, az éppen az a törekvés volt, hogy minél több sztár ambíciójú és te¬
hetségű színésznőt a színházhoz kössenek. A sokat emlegetett vígszínházi
stílus 1930-as évekbeli jellegzetességeit nincs módunkban akár futólag is
jellemezni. A korabeli források azonban arra utalnak, hogy az együttesre
épülő előadásformát ekkortájt kezdte Pesten is felváltani a New York-i és a
párizsi színházakra már régóta jellemző, sztárra és hosszú előadásszériára
épített előadásmodell. 1930-ban sok cikk épp e váltásban látja a színházi
válság gyökerét. Azt jól figyelte meg visszaemlékezésében Perczel Zita, hogy
míg a Nemzetiben a férfi színészek Bajor Gizi csillaga körül keringtek, addig
a Vígszínházban valóságos női csillaghullás volt a színpadon." A sok sztar¬
képességű színésznő szerepeivel való elégedetlensége, valamint a gazdasági,
pénzügyi válság kezdetétől folyamatos gázsi- és évadhossz-csökkentési kísér¬
letek okozhatták, hogy mikor 1935 júniusában Németh Antal új igazgatóként
teljes felhatalmazást nyert az állami támogatással működő Nemzeti társula¬
tának átszervezésére, a magánszínházak legjobbjai örömmel fogadták szer¬
ződtetési ajánlatát. A Vígszínházból rendes tagnak Tőkés Anna szerződött el.
Fizetése a Nemzetiben havi 14.000 pengő lett. (Bajor Gizié havi 38.362 pengő
volt.) Makay Margit és Titkos Ilona pedig fellépti díjas vendégtag lett a Nem¬
zetiben.”® Makay Margitnak 1936. märcius 27-En kötött vigszinhäzi szerzö¬
désében lehetővé tették, hogy a Nemzetiben is rendszeresen felléphessen.

, Az igazgatóság tudomásul veszi, hogy az általa garantált 140 fellépésen
kívül szerződött tag a Nemzeti Színházban két szerepre, 30 estére kötelezett¬
séget vállal és kiengedi a Művésznőt a Nemzeti Színháznak is megfelelő na¬
pokon a szerepek eljátszására. Más színpadon való fellépése azonban csakis
az igazgatóság külön engedélyével történhetik."

(Roboz és Makay kapcsolata olyannyira baráti volt, hogy Roboz lánya, Zsu¬
zsi szerint az igazgató a német megszállás idején egy ideig Makay Margit

26 OSZKSZT Irattár Vígszínház iratai 374.

7 — Perczel Zita: A Meseautó magányos utasa. Budapest, Áron Kiadó, 2000, 49.
28 OSZK SZT Fond 5/583.

9 OSZKSZT Irattár Vígszínház iratai 374.