OCR Output

88 e I. A globális színházi hálózatok pesti leányvállalata

lefizetni.”” Április 7-én a színház előadásfotókat kér, láthatólag a gyorsaság¬
ra, és a bevált sikerrecept másolására törekedve. Eme attitűdhöz alkalmaz¬
kodva április 10-én Bányai azt tanácsolja:

, Küldjék ki az akadémiai növendéket [Perényi Lászlóról van szó - H. Gy.]
Párisba, hogy nézze meg, azután igyekezzék kopírozni Paul Bernardot Eti¬
enne szerepében. A darab senzátiós sikerét itt elsősorban ő bisztosítja [sic!].
Van valami az ő felfogásában és játékában, ami még egy laikus szemében is
könnyen kopírozhatónak tűnik fel."

Még a pesti premier előtt, április 19-én Bányai megerősíti a színházat ab¬
ban, hogy a szórakoztatás centrumainak trendjébe illő művet választottak:
a, Itt a siker napról-napra nagyobb és épp tegnap kötöttem le a darab jogait
Gilbert Miller részére Angliára és Amerikára. Miller, Zukor és Lasky má¬
jus elején Pestre érkeznek és örülök, hogy látni foghatják Nálatok a darabot,
mert optiot vettek a Paramount részére a darab filmjogaira."?! Április 20-án a
Vígszínház udvarias vezetői francia nyelvű táviratban értesítik Devalt az Eti¬
enne nagy sikeréről. Május 9-én Bányai már arról kap örvendetes hírt, hogy
az április 26-tól május 2-ig terjedő időre járó 501 pengő tantiemjét kifizették.
Mindez a kimerítő előkészítő munka egy átlagos fogadtatású produkcióhoz
kapcsolódott.

Nem minden darabjavaslat útja volt azonban ilyen sima. Április 1-én Bá¬
nyai újabb sikergyanús művet ajánl:

, Mai póstával küldtem Önnek egy szenzációs színdarabot. Címe 1914.
Rendkívüli hordereje abban nyilvánul meg, hogy német író műve, ki doku¬
mentálóan állapítja meg, hogy az összes európai államférfiak közül egyedül
Tisza volt az, aki a háború ellen volt, és aki mindent előre látott. Jóllehet
politikai mű, nagyon érdekes izgalmas és drámai. Azt tanácsolnám, hogy
biztosítsa a darab magyar jogait a Felix Bloch Erben cégnél."

De Komor április 5-i válaszában rövidre zárja az ügyet: , Az 1914 nagyon ér¬
dekes, de nem hiszem, hogy akad magyar színház, amely elő merné adni."
Bár a magánszínházak támogatás nélkül működtek, de a kormányzati jóin¬
dulatot igyekeztek megőrizni, feszültséget nem keltő, megbecsült üzletágként
kívántak feltűnni.

2 Uo.
3 Uo.
#4 Uo.
35 Uo.
26 Uo.