OCR Output

Transznacionális hatások a Fővárosi Operettszínház korai korszakában... e 59

A következőkben azt vizsgálom, hogy milyen érveket használtak az ope¬
rettszínház megnyitásáért indított lobbiharcban a Fővárosi Színház Rt. - lé¬
nyegében Roboz és az Rt. egyes tekintélyes igazgatósági tagjai: dr. Bélaváry
Burchard Rezső nagybirtokos, gróf Pongrácz Ferenc nagybirtokos, cs. és
kir. kamarás, dr. Szüllő Géza cs. és kir. kamarás - által mozgósított fővá¬
rosi elitcsoportok és egyes színházszakmai érdekvédelmi szervezetek. Ez
megmutathatja, hogy milyen volt az operett mint műfaj és mint előadásfor¬
ma presztízse az 1920-as évek elején, elsősorban az orfeumi produkciókhoz
viszonyítva. A Fővárosi Színház Rt. 1922 februárjában kérvényezte az épí¬
tési engedélyt, melyre május 10-én érkezett az elutasító határozat. Eszerint
,a tanács a bemutatott átalakítási terveket tűz- és életbiztonsági szempont¬
ból kielégítőnek nem találta." Ezután számos kérvényt és fellebbezést adtak
be a döntés megváltoztatásának reményében. A Fővárosi Színház Rt. alábbi
folyamodványában, de lényegében minden, a színház megnyitásáért kiálló
elitcsoport érvrendszerében a kozmopolita gyökerű operett immár a nemzeti
kultúra reprezentáns elemeként jelent meg: , Mi a jelenlegi nemzetközi mu¬
latóhely helyébe a szó igazi értelmében vett nemzeti kultúrintézményt óhaj¬
tunk teremteni, ahol elsősorban magyar zeneszerzők és magyar írók műveit
óhajtjuk színre hozni." Az orfeumokra jellemző, testtechnikäkra (akrobata,
táncos stb.) épülő szórakoztató műfajokkal szemben az operettet esztétika¬
ilag magasabb rendűnek deklarálják, a librettónak már-már nemzetnevelő
hatást tulajdonítanak: , az előadások irodalmi és művészi színvonalon fog¬
nak állani, a jó ízlést, a valláserkölcsöt és hazafias érzést nemcsak sérteni nem
fogják, hanem éppen ily irányban lesznek a közönségre nevelő hatással."

E döntően a korabeli elvárásoknak megfelelni kívánó fogalmazásmód ré¬
szeként megjelenik a magánszínház köz iránti szociális felelősségvállalását
ígérő elem is: évente egy nagyszabású, jótékony célú matinét a Népszínház
Nyugdíjintézet javára, valamint évenként három délutáni előadásra a színhá¬
zat a főváros közoktatási ügyosztályának rendelkezésére bocsátjuk." A bel¬
ügyminiszterhez benyújtott fellebbezésben a Fővárosi Operettszínház mun¬
kaadói terveit is vázolták. Ez transzkulturális szempontból azért lényeges,
mert a Blumenthal amerikai közegében megszokott, egy-egy produkcióra
összeálló színész-csapattal (combination system) szemben Pesten az állan¬
dó társulattal és repertoárral rendelkező színházak (resident stock company)
rendszere alakult ki. De eszerint Blumenthal hajlandó volt alkalmazkodni a

» Elutasitö veghatärozat. Budapest Szekesföväros Tanäcsa 37878/1922-IIl., 1922. május 4. OSZK SZT
Irattär Vigszinhäz iratai 374.

Fővárosi Színház Részvénytársaság kérvény fogalmazványa a Fővárosi Tanácshoz, 1922. június.
OSZK SZT Irattár Vígszínház iratai 374.

7 Uo.

® Uo.