OCR Output

54 s I. A globális színházi hálózatok pesti leányvállalata

nosa, s e teátrum jegyzék nélküli, alapszinten rendezett iratanyaga megta¬
lálható az Országos Széchényi Könyvtár Színháztörténeti Tárában. Mivel
a Fővárosi Operettszínház 1921 és 1926 között a Vígszínház üzemében - ma
azt mondanánk: üzemeltetésében - működött, abban az anyagban sok, az
amerikai-magyar zenés színházi együttműködéssel kapcsolatos dokumen¬
tum lelhető fel.

Miért látta értelmét Blumenthal egy többedik pesti operettszínház meg¬
nyitásának a háború, a Tanácsköztársaság és a trianoni békeszerződés sokkja
után bekövetkező gazdasági és politikai vészhelyzetben? A vesztes országok
gazdasági összeomlása, a pénzromlás miatt Magyarországon is olcsón lehe¬
tett dollárért vásárolni. Egy pesti színház megvétele-kibérlése tehát jó befek¬
tetésnek tűnt. Mivel Blumenthal az USA-ban akkorra már domináns üzleti
formává fejlődött trösztben gondolkodott és ekként is működtette a cégeit,
feltehetőleg nem csupán egyetlen, zenés előadások tartására vonatkozó bérle¬
ti jogot kívánt vásárolni Budapesten. Az egykori orfeumból átalakított pesti
teátrumot egy nagyobb szórakoztatóipari hálózat egyik elemeként képzelte
el, a már birtokában lévő Vígszínház mellett. Erre a jog elvileg lehetőséget
adott volna: elég beleolvasni a Fővárosi Színház Részvénytársaság (ez volt
a Fővárosi Operettszínházat működtető vállalkozás) alapszabályába, hogy
lássuk, mennyire szerteágazó, de alapvetően a színdarab és az előadás áru¬
cikként történő felfogására épülő üzleti tevékenységeket végezhetett a Blu¬
menthal által működtetett, finanszírozott operettszínház:

„A vállalatnak ugyancsak tárgyát képezi díszlet- és jelmezgyárak, jegyiro¬
dák, zenemű-, színdarab- vagy egyéb kiadó- vagy irodalmi vállalatok, köny¬
vek és művészeti tárgyak vétele-eladása, színházi ügynökségek, varieték,
mozgószínházak, film- és filmanyaggyárak, egyszóval minden a színházi
üzem, ezzel rokon, ezzel kapcsolatos vagy ezt kiegészítő üzemek és vállala¬
tok létesítése, üzemben tartása, továbbadása vagy értékesítése."

Blumenthal óvatos üzletemberként Pesten ritkán nyilatkozott, az alábbi ki¬
vételben gyorsan felívelő pályájának állomásait így összegzi:

, Én, az előrelátó, gondos kereskedő törekvésével a központi hatalmak szel¬
lemi értékeit akartam Amerikában gyümölcsöztetni, úgy, hogy mindkét fél
egyformán jól járjon. [...] A háború előtt Európában hat nagy színház veze¬
tésében voltam már érdekelve és igen sok New York-i színház, filmvállalat és
anyagelőállító gyár vitte üzemét az én utasításaim szerint, az én vezetésem
alatt. [...] Az EFA és az United Play egyesüléséből alakítottam későbben

1 . A Fővárosi Színház Rt. alapszabálya, 1921. OSZK SZT Irattár Vígszínház iratai 374.