OCR Output

Sikerrecept és/vagy háborús inspiráció... s 47

Kortárs magyar újdonságok - középpontban a vitatott
női szerepek

Az első meghökkentő, és az eszképizmus irányába mutató konklúzió, hogy
a vizsgált két esztendő során bemutatott magyar újdonságok zöme nem ref¬
lektál expliciten a háttérben zajló háborúra. Még inkább figyelemre méltó,
hogy e férfiak számára komoly döntéseket és kihívásokat tartogató időszak¬
ban a Vígszínház magyar újdonságai női szerepmodelleket állítanak közép¬
pontba. Vizsgálatomat e forrásadottságból következően arra fókuszáltam,
hogy e főhősnők milyen életstratégiákat jelenítettek meg, illetve, hogy kik
játszották/testesítették meg e komolyként reprezentált identitásdilemmákat.
A darabok főleg a férjhezmenést mint egzisztenciális és szociälis perspekti¬
vát, illetve a házasságon belüli női frusztrációt tematizálták - ha demagóg
akarok lenni - a lövészárkok realitásának hátterében. Leggyakoribb drama¬
turgiai alaphelyzet a feleségnek a férj és a szerető közti választása volt.

A női főszereplő köré épített szüzsé a színpadi szerzők oldaláról azért is
racionális döntés volt, mert színésznők álltak a fizetési és népszerűségi listák
élén. A szóban forgó darabok zömének Varsányi Irén volt a főszereplője. Az
1896-ban a színiiskolából a Vígszínházba került színésznő ekkor negyven¬
éves, és bár sok siker fűződik nevéhez, nem sztár-típus. A darabok hasonló
tematikáját látva megterhelő lehetett mind Varsányi, mind a nézők számára,
hogy néhány hetes különbséggel (általában ennyi volt egy-egy új bemutató
átfutási ideje), a legellentétesebb törekvésű fiatal nők dilemmáját kellett ér¬
zékletessé tennie, immár nem fiatal nőként. Jellemzendő a bemutatók egy¬
másra rímelő problematikáját, elég idézni a Varsányi által 1916-1917-ben
jatszott foszerepl6k szdlamaibdl. Ilonaként Nadas Sandor Kdavéhdzaban a ze¬
neszerzot a , kávéházi zülléstől" megmentő házi angyal, aki a reményteljes
férjanyag jó útra terelésében látja életfeladatát:

, lanító néni vagyok! Javító néni vagyok! Gyere ide szépen fiacskám: maga
egy rossz haszontalan fiú, a züllés útján volt. Én vagyok a maga tanító né¬
nije, aki vigyáz és megjavítja. Hallotta? [...] Nem szabad inni! Nem szabad
kártyázni! Nem szabad éjjel fennmaradni! Nem szabad kávéházban lopni
a napot! Nem szabad."

Ruttkay György Keringőjében ezzel szemben Varsányi egy gazdag, minden
férfi által körülrajongott úrinő feleséget játszik, aki egy zenésszel magát hírbe
hozva provokálna férjétől nagyobb figyelmet: , Ha nem tudod, hogy mennyit
érek, míg a tiéd vagyok, hát becsülj meg, mikor az a veszedelem fenyeget,

7 OSZK SZT Vig 368/2, 38.