Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000016/0000

Pesti magánszínházak a két világháború között. Transzatlanti hatások, lokális érdekvédelem

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Heltai Gyöngyi
Title (EN)
Private Theatres in Pest Between the two World Wars. Transatlantic influences, local interest protection
Field of science
Társadalom-, gazdaság-, kultúra- és politikatörténet / Social, economic, cultural and political history (12986)
Series
Humaniórák
Type of publication
monográfia
022_000016/0027
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 28 [28]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000016/0027

OCR

A világháború kitörésének hatása a pesti színházi ipar... e 27 Annak gyakorlati következményeit, hogy bizonyosfajta színdarabok eladhatósága egyes társadalmi csoportok számára értékkel bír. E csoportba a színpadi szerzők mellett a színigazgatók, a darabügynökök és a színpadi kiadók tartoznak. A színpadi kiadók szerepe Miért voltak fontosak a színpadi kiadók Pesten 1914-ben? Elsődleges ok a magánszínházak állandó társulatra és repertoárra épülő működési módja volt. A színigazgató a társulat egyes tagjait (törzstársulat) egész évadra szerződtette, őket folyamatosan fizetni kellett, tehát foglalkoztatni is érdemes volt. Sikerrel kecsegtető , nyersanyagot" (darabokat) ajánlóként, közvetítőként, biztosítóként vált a kereskedelmi színházi működés elengedhetetlen részévé a színpadi kiadó. A hazai szerzőket előleggel szponzorálta. Ezt a tantiemeből a szerzőnek a bemutatót követően vissza kellett fizetnie, ahogy erre Boross Elemér is utalt. A kiadó felhívta a színházak figyelmét a készülő és kész darabokra, intézte a lekötés és az export adminisztratív és jogi ügyeit. Marton Sándor a modern (amerikai, nyugat-európai) színházi ipar szabály- és kapcsolatrendszerébe törekedett illeszkedni. Az 1914-es lapszámokban a magyar darabok exportjára vonatkozó adatokra és hírekre koncentrálok, ezek alapján a háború kitörése előtti és utáni időszakot hasonlítom össze. Már a műfaj: szakközlöny, és az alcímben megfogalmazott célközönség: , színházak, színpadi szerzők, színházi ügynökségek, színészek és színházi szállítók" utal rá, hogy a lap a színdarab ún. árukontextusában működő vállalkozók számára készül." Marton kiszolgálni, de Pesten uralni is törekszik e szektort. Az első számokat ingyen küldi a potenciális partnereknek, hasznot feltehetőleg a reklámokból és a lap által tovább bővülő hazai és külföldi üzleti kapcsolataiból remél. (A Színpad: Die Bühne 1914 júniusára konszolidálódik: ekkor kéri az olvasókat az előfizetésre.) Az első lapszám Beköszöntőjében az előadás áruként kezelését ígéri: , minden sor, amit eddig leírtak színháziak ügyében a közönség szempontjából íródott s nem - hogy száraz, de őszinte kifejezéssel éljünk - termelők és közvetítők szempontjából." Az üzleti rést, amit betölteni igyekszik, az arról való tájékoztatásban látja , hogy mi készül a magyar színpadi irodalomban, 5 — Appadurai szerint az áru-kontextus kulturális egységeken belüli vagy kulturális egységek közötti olyan társadalmi arénát jelöl, melyben az áru értéke fokozottan megjelenítődik. Egy aukció például kihangsúlyozza a festmény árujellegét. Esetünkben legevidensebb áru-kontextus a színpadi kiadók, ügynökségek és a kereskedelmi színházak kommunikációja, mely a darabokat gazdasági csereértékük szerint kezeli. Appadurai, 1986, 15. N. N.: Beköszöntő, Színpad: Die Bühne, I. évfolyam, 1914/1, 1. 6

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.28 MB
Permalink to jpg
022_000016/0027.jpg
Permalink to ocr
022_000016/0027.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu