OCR Output

18 e Pesti magánszínházak a két világháború között

lépni képes aspektusa lehet: szöveg, előadás-koncepció, táncrutin, jelmez,
vagy akár maguk a színészek. Hiszen az egy produkcióból származó mel¬
lékhasznok évekkel meghaladhatják az ősbemutató életciklusát. A sikeres
áruvá válás Balme által szintén feltételezett ideológiai hatásai azonban csak
akkor érvényesülhetnek, ha az adott termék esztétikai igényeket is kielégít.
s Az áruvá válás fontos esztétikai komponense természetesen az újdonság, az
újnak keresése, amely azt sugallja, hogy van egy közös nevező a durva üzleti
alapra helyezés és a modernista formális kísérletezés között." Látni fogjuk,
a Vígszínház, illetve külföldi kereskedelmi színházi partnerei számára is
mennyire fontos az újdonságok konkurencia előli megszerzése.

A színháztörténeti kutatási irányok követik a humán kutatások trendje¬
inek változásait. A Budapest és New York városfejlődési párhuzamait, ezen
belül a domináns szórakoztató színházi műfajok - Pesten az operett, New
Yorkban a vaudeville - szerepet väzolö tanulmänygyüjtemeny meg kompa¬
ratív szemléletű volt." A német és angol zenés színházi transzfereket elemző
kötet viszont már nem a forrás- és a célkultúra különbségeire, hanem a csere
során végbemenő változások értelmezésére koncentrált." Az Osztrák-Ma¬
gyar Monarchia operettjeinek a Broadway-musical fejlődésére gyakorolt
hatását mind általános zenésszínház-történeti, mind hatástörténeti tekintet¬
ben vizsgálták már." Ugyanakkor a zenés Broadway-műfajok pesti közegbe
történő átültetési kísérleteit egyelőre kevesen elemezték. Az észak-amerikai
tömegkultúra transzatlanti hódításait széles körűen kutatták, gyakran jutva
arra a következtetésre, hogy a célkultúrákban ezt a térfoglalást akkor is poli¬
tikai vagy imperialista törekvésként értelmezték, ha az döntően profitterme¬
lő célú volt."

A magyar fővárosban amerikai bérlő irányításával és finanszírozása se¬
gítségével működő Vígszínház és Fővárosi Operettszínház jelentette kihívás
vizsgálata több színháztörténeti kutatási irány szemszögéből is releváns.
Ilyen a transznacionális és globális színháztörténet, a kulturális transzferek
elemzése, és a színigazgatók, színházi menedzserek tevékenységének tanul¬

9 Balme, 2005, 4.

© Bender, Thomas - Schorske, Carl (szerk.): Budapest and New York, Studies in Metropolitan Transfor¬
mation 1870-1930. New York, Russez Saga Foundation, 1994.

«Linton, David - Len Platt - Tobias Becker (szerk.): Popular Musical Theatre in London and Berlin,
1890-1939. Cambridge, Cambridge University Press, 2014.

2 Példaul Bordman, Gerald: American Operetta. From H. M. S. Pinafore to Sweeney Todd. New York,
Oxford University Press, 1981. és Kaiser, D.: The Evolution of Broadway Musical Entertainment,
1850-2009: Interlingual and Intermedial Interference, https://core.ac.uk/download/pdf/233205563.
pdf. (utolsö letöltes: 2021. 03. 28.)

3 Brown, John: Arts Diplomacy: The Neglected Aspect of Cultural Diplomacy in Nancy Snow - Philip
M. Taylor (szerk.), Routledge Handbook of Public Diplomacy, New York-London, Routledge, 2009,
57-62.