Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000016/0000

Pesti magánszínházak a két világháború között. Transzatlanti hatások, lokális érdekvédelem

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Heltai Gyöngyi
Title (EN)
Private Theatres in Pest Between the two World Wars. Transatlantic influences, local interest protection
Field of science
Társadalom-, gazdaság-, kultúra- és politikatörténet / Social, economic, cultural and political history (12986)
Series
Humaniórák
Type of publication
monográfia
022_000016/0012
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 13 [13]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000016/0012

OCR

12 s Pesti magánszínházak a két világháború között lasztást korlátozták, és az előadásokban megjelent a politikai propaganda. A kommünt követően Faludi Gábor - feltehetőleg épp a Tanácsköztársaság alatt tapasztaltak nyomán - 1920-ban váratlanul eladta színházát a Zukor Adolf, magyar származású filmcézár egyik cégénél dolgozó Ben Blumenthal amerikai filmes és színházi vállalkozónak. Blumenthal a színházvásárlási üzlet nyélbeütésében közreműködő fiatal Roboz Imrét nevezte ki ügyvezető igazgatónak. Roboz a filmipari vállalkozó Ungerleider Mórnak, a Projectograph tulajdonosának unokaöccse volt. Feltehetőleg e rokoni kapcsolat révén korábban a Nordisk Films Co. képviselőjeként dolgozott, majd 1914-től igazgatóként a Projectograph Mozgófénykép- és Gépgyár Rt.-ben, 1915-től az Apolló Moziban, 1918-tól pedig az Apolló Színpadon. 1917-től Roboz tagja volt a Phönix Filmgyár Rt. igazgatóságának. A húszas évek elejétől 1926-ig Ben Blumenthal érdekeltségébe tartozott a Vígszínház mellett a Fővárosi Operettszínház is. Az épületet az amerikai vállalkozó építtette át orfeumból elegáns operettszínházzá. A New Yorkban élő producer bérlősége idején azt is Roboz irányította, aki emellett 1922-től a Budapesti Színigazgatók Szövetségének alelnöke, majd 1931-től elnöke is volt. A Trianon utáni feszült légkörben, Blumenthal - az őt külföldiként és zsidóként érő politikai támadások miatt - nem tudta létrehozni a két pesti színházára alapozott, kellően jövedelmező szórakoztatóipari trösztöt. Így lemondott a Fővárosi Operettszínház bérletéről, és 1926-tól a Vígszínházat is bérbe adta Roboz Imrének. Ugyanakkor az épület tulajdonosa maradt, számtalan levél és távirat tanúskodik arról, ahogy külföldről irányított. Robozt angol és német nyelvű levelekben utasították még az épülettulajdonos testvérei is, akik üzletileg szintén érdekeltek voltak a pesti szórakoztatóiparban. Ike Blumenthal a Paramount közép-európai general managere, a Színházüzem Részvénytársaságnak és a Paramount Filmforgalmi Rt.-nek is igazgatósági tagja volt. Dick (Richard) Blumenthal pedig a Paramount 1930-ben elindított, szintén Roboz Imre koordinálásával zajló magyar nyelvű hangosfilmgyártásával kapcsolatban küldte Pestre utasításait. A Vígszínház nemzetközi, elsősorban amerikai kapcsolatrendszerének vizsgálatát, és ennek a két háború közötti pesti magánszínházakra gyakorolt hatását az a többszálú kapcsolat is indokolja, ami Roboz Imrét a változó elnevezésű Paramount-konszern magyar származású elnökéhez, Zukor Adolfhoz fűzte. Roboz tevékenysége kezdettől több sínen futott. Jób Dániel művészeti igazgatóval egyeztetve döntött a Vígszínház, majd a Fővárosi Operettszínház ügyeiben. Zukor Adolf 1930. tavaszi pesti látogatását követően őt bízták meg a Paramount magyar nyelvű hangosfilmgyártásának megszervezésével is. A létrejött, nem túl sikeres produkciók (Az orvos titka, A kacagó asszony) nagyban a Vígszínház tagjaira épültek. Intenzív, a nemzetközi színpadi kiadói hálózatba ágyazott volt a Vígszínház darabkiválasztási rendszere. A kortárs

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.47 MB
Permalink to jpg
022_000016/0012.jpg
Permalink to ocr
022_000016/0012.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu