az egyénné válás (individuáció) kettős belső parancsa. Arra rendeltettünk egyfe¬
lől, hogy részeltessünk másokat az életünkből — megosszuk önmagunkat, mások
gazdagodására váljunk -— és részesedjünk mások életéből. Ugyanakkor arra is
teremttettünk, hogy kibontakoztassuk a bennünk lévő adottságokat, kiteljesítsük
a létünket, kamatoztassuk a talentumainkat."? Mindkét rendeltetés egyszerre
és együtt van jelen az életünkben és fontos feladat, hogy egyensúlyt teremtsünk
közöttük. Az életet szeretnénk mindannyian jól megélni, akár hívőként, akár
nem hívőként. A keresztyénség azonban a fent megfogalmazott növekedési, be¬
teljesülési motívumokon kívül (participáció, individuáció) egy harmadik (a másik
kettőtől nem független) utat ajánl az életünk növekedését illetően: , növekedjetek
a kegyelemben és a mi Urunknak és megtartó Jézus Krisztusunknak ismereté¬
ben" (2Pt 3,18). A személyes növekedés útja Krisztus megismerése és követése,
mely egyszerre bevonódás és beteljesülés, tanulás és megélés, participáció és
individuáció. Az önmegvalósítás gondolata direkt módon egyik lelkészinterjú¬
ban sem jelent meg, viszont a Krisztus-követés és e követés általi sokdimenziós
növekedés és kiteljesedés annál markánsabb módon:
Ennek a világnak a közepén nem az ember, hanem Isten van. Ez azt jelenti, hogy
a#legnagyobb dolog, hogy az ember felismeri, hogy nem körülötte forog a világ, ha¬
nem Isten körül. [...] Aki ezt nem látja, az gyakorlatilag, úgy látom és úgy vallom, nem
lenézve másokat mondva ezt, nem tud értelmes és tartalmas életet élni. Egy dolgot
tud tenni: keresni, keresni, keresni addig, amíg rátalál a kegyelemre vagy az talál rá,
felismeri, hogy mit jelent az Isten szabadítása, mit jelent Jézus Krisztusban Isten¬
gyermeki életet élni. [...] Én azt mondom, hogy a legnagyobb ajándék egy közösségben
és kapcsolatban lenni azzal, aki gazdája ennek a világnak, és akinek lehetek én egysze¬
rűen afsáfára. Ő a tulajdonos, és én vagyok, akit megbízott egy piciny területtel, hogy
abban az Ő javait, az Ő akarata és terve szerint kamatoztassam. (11/21)
A lelkészi identitás esetében a személyes növekedés közösségi aspektusa mellett
a transzcendens aspektusa, mint Krisztushoz tartozás jelenik meg a leggyak¬
rabban."? Ez a kapcsolat az Egésszel, amit Fraas transzcendentälis dimenziónak
nevez." Ennek az úgynevezett transzcendentális dimenziónak - ellentétben
az első kettővel — az a sajátossága, hogy az ember rövid, illetve középtávon meg
5022 Németh Dávid: A lelkigondozás időszerű kérdései, kihívásai és törekvései, Embertárs, 2009/2,
103.
503 Érdekességképpen, amíg az , önmegvalósítás" szó egyszer sem fordult elő a 33 interjú során,
addig a , hit" csaknem 700-szor, a , szolgálat" több mint 400-szor került elő.
504 H.-J. Fraas: Bildung und Menschenbild in theologischer Perspektive, Göttingen, Vandenhoeck
& Ruprecht, 2000, 207-228.