az egyénné válás (individuáció) kettős belső parancsa. Arra rendeltettünk egyfe¬
 lől, hogy részeltessünk másokat az életünkből — megosszuk önmagunkat, mások
 gazdagodására váljunk -— és részesedjünk mások életéből. Ugyanakkor arra is
 teremttettünk, hogy kibontakoztassuk a bennünk lévő adottságokat, kiteljesítsük
 a létünket, kamatoztassuk a talentumainkat."? Mindkét rendeltetés egyszerre
 és együtt van jelen az életünkben és fontos feladat, hogy egyensúlyt teremtsünk
 közöttük. Az életet szeretnénk mindannyian jól megélni, akár hívőként, akár
 nem hívőként. A keresztyénség azonban a fent megfogalmazott növekedési, be¬
 teljesülési motívumokon kívül (participáció, individuáció) egy harmadik (a másik
 kettőtől nem független) utat ajánl az életünk növekedését illetően: , növekedjetek
 a kegyelemben és a mi Urunknak és megtartó Jézus Krisztusunknak ismereté¬
 ben" (2Pt 3,18). A személyes növekedés útja Krisztus megismerése és követése,
 mely egyszerre bevonódás és beteljesülés, tanulás és megélés, participáció és
 individuáció. Az önmegvalósítás gondolata direkt módon egyik lelkészinterjú¬
 ban sem jelent meg, viszont a Krisztus-követés és e követés általi sokdimenziós
 növekedés és kiteljesedés annál markánsabb módon:
 Ennek a világnak a közepén nem az ember, hanem Isten van. Ez azt jelenti, hogy
 a#legnagyobb dolog, hogy az ember felismeri, hogy nem körülötte forog a világ, ha¬
 nem Isten körül. [...] Aki ezt nem látja, az gyakorlatilag, úgy látom és úgy vallom, nem
 lenézve másokat mondva ezt, nem tud értelmes és tartalmas életet élni. Egy dolgot
 tud tenni: keresni, keresni, keresni addig, amíg rátalál a kegyelemre vagy az talál rá,
 felismeri, hogy mit jelent az Isten szabadítása, mit jelent Jézus Krisztusban Isten¬
 gyermeki életet élni. [...] Én azt mondom, hogy a legnagyobb ajándék egy közösségben
 és kapcsolatban lenni azzal, aki gazdája ennek a világnak, és akinek lehetek én egysze¬
 rűen afsáfára. Ő a tulajdonos, és én vagyok, akit megbízott egy piciny területtel, hogy
 abban az Ő javait, az Ő akarata és terve szerint kamatoztassam. (11/21)
 A lelkészi identitás esetében a személyes növekedés közösségi aspektusa mellett
 a transzcendens aspektusa, mint Krisztushoz tartozás jelenik meg a leggyak¬
 rabban."? Ez a kapcsolat az Egésszel, amit Fraas transzcendentälis dimenziónak
 nevez." Ennek az úgynevezett transzcendentális dimenziónak - ellentétben
 az első kettővel — az a sajátossága, hogy az ember rövid, illetve középtávon meg
 
5022 Németh Dávid: A lelkigondozás időszerű kérdései, kihívásai és törekvései, Embertárs, 2009/2,
 103.
 
503 Érdekességképpen, amíg az , önmegvalósítás" szó egyszer sem fordult elő a 33 interjú során,
 addig a , hit" csaknem 700-szor, a , szolgálat" több mint 400-szor került elő.
 
504 H.-J. Fraas: Bildung und Menschenbild in theologischer Perspektive, Göttingen, Vandenhoeck
 & Ruprecht, 2000, 207-228.