A LELKÉSZKUTATÁS BEMUTATÁSA
csereelméleti egyenletben kényessé válik a pénz értéke mind a lelkész, mind
a gyülekezet oldaláról. A lelkész felől nézve a pénzhez szégyenérzet párosul, úgy
jelenik meg, mint a morális bűnök egyike."
Tehát sokan mondták nekem az akkori közösségekben is, hogy persze, csak azért
vállaltam ezt az önkormányzati izét, hogy majd akkor jól megszedjem magam én is,
meg mindenhogy és amikor látták, hogy az egész pénz náluk köt ki, akkor nagyon
meglepődtek, és kérdezték, hogy miért nem fordítom ezt másra. És mondtam, hogy
nem a pénz a dolog lényege, hanem a hit. (7/108)
A lelkészség elsősorban spirituális hivatás és kérdéssé válik, hogy mi az, ami
egy lelkészt megillet anyagi téren." Manfred Josuttis a következőkben látja en¬
nek a problémának a gyökerét: , Az, hogy a lelkésznek másnak kell lennie, vég¬
eredményben azt a kívánságot jelenti, hogy szeretné, ha életében azt az emberi
szabadságot élhetné meg, melynek nem a pénz vagy az anyagi javak birtoklása
az alapja, hanem Isten. Azzal, hogy a polgári társadalomban élve a pénzt és Istent
egymással ki akarja békíteni, teológusként a profetikus kiszolgáltatottság és papi
bebiztositottsäg alapvetö kettőségét magában helyre kell tennie."
Azokban az interjúkban, amelyekben a pénzkérdés markánsan jelenik meg, több¬
nyire az arányosság elvével kapcsolatban kerül szóba. Ugyanazzal a végzettséggel,
de más szolgálati helyen vagy az egyházi hierarchiában más poszton lévők, leg¬
inkább az aránytalanságokat fájlalják, amelyek a rendszeren belül találhatók, és
kevésbé jelenik meg, hogy más társadalmi csoportokhoz képest hol helyezkednek
el a lelkészek az anyagi megbecsülés szempontjából. Az arányosság elve az em¬
beri kapcsolatokban az egy szervezeten belül vagy hasonló pozícióban dolgozó¬
kat érinti érzékenyen." Az arányosság elve akkor hat demotiváló tényezőként,
amikor ugyanolyan vagy hasonló végzettséggel azonos pozícióban lévők közül
nagyon eltérő jutalmazásban részesülnek (pénz, megbecsülés, bónusz, cafeteria
vagy egyéb juttatások). Ebben az esetben nemcsak az anyagi javak abszolút értéke
számít, hanem azok viszonylagossága a többiek juttatásaihoz képest.
379 Josuttis: Der Pfarrer ist anders, 165.
380 Pachmann: Pfarrer sein, 79.
381 Josuttis: Der Pfarrer ist anders, 169.
382 J. S. Adams: Toward an understanding of ineguity, Journal of Abnormal and Social Psychology,
Vol. 67, 1965, 422-436. Vö. Stacey J. Adams: Inequity in social exchange, in L. Berkowitz (eds):
Advances in Experimental Social Psychology, Vol. 2, New York, Academic Press, 1965, 267-299.