OCR
A LELKÉSZKUTATÁS BEMUTATÁSA Egy csomó hűséges ember megrokkanva, egyszerűen beleőrülve ezekbe a dolgokba, a franc szolgálatba. Azt láttuk, hogy mi az elsődleges és legfontosabb célja a lelkésznek, és egyáltalán a gyülekezetnek mi a legfontosabb: Hát hogy a pap ne bolonduljon meg. Az nem egy utolsó szempont. (17/36—37) Mint ez utóbbi interjúrészletben is látszik, a pénz nemcsak csereérték-eszköz, hanem kommunikációs szerepe is van.?? A pénz az emberi kapcsolatok relációjában szubjektív üzenetet közvetít arról, hogy kinek a munkája mennyit ér a társadalomnak, illetve ez esetben az egyháznak.?"? Az amerikai filozófus és vallástudós, Needleman a következő kapcsolatot látja a pénz és a megbecsültség érzése között: , A mai korban annak, hogy kik vagyunk, ötven százalékban köze van a pénzkérdésekhez. Az egészségünk, hogy hol élünk, hova utazunk, mit teszünk az időnkkel, mennyire vagyunk megbecsülve, mit érhetünk el, szenvedéseink és kényelmünk, így vagy úgy, de kapcsolatban vannak a pénzzel. A pénz az önértékérzetünkhöz is kapcsolódik. Ez talán a protestáns etikában és a kapitalizmus szellemében gyökerezik; Max Weber szerint a kálvinista protestantizmus a világi sikerben az isteni kegyelem jelét látta. Ha valaki az üzleti életben sikert ért el az anyagi világban, annak spirituális értéke is volt, sőt az egyéni önbecsülést is meghatározta. Így a pénz nagyon is bensőséges módon kapcsolódott össze az önérték érzetével.""" Ha az önértékelés egyik lehetséges komponense a pénzbeli kereset mértéke, de a lelkészek ebből kevésbé részesülnek, akkor a vallásos motiváción kívül vajon van-e olyan területe az életüknek, ahonnan pozitív visszajelzést és erőt kaphatnak, hogy deficitérzésükkel megküzdhessenek? A pénz és a szeretet cserekapcsolatának nehézségei Edna B. Foa és Uriel G. Foa szerint az emberek sok olyan erőforrással rendelkeznek, amellyel megjutalmazhatják egymást. A szerzőpáros különböző erőforrástípusokat ír le elméletében: a státusz, az információ, a pénz, az áru, a szolgáltatás, a szeretet, az eszközök és a gondolatok. ?" A társas interakciókban valós és szimbolikus, nagyon személyes és materiális tárgyak, úgymint erőforrások cserélnek 372 Szabó: A pénz mint teológiai probléma, 44. 373 Goodchild: Theology of Money, 8. 3% M. West: Tie Your Camel to the Hitching Post —An Interview with Jacob Needleman, Personal Transformation, 2000, Vol. 8, Number 5, 43-48., http://www.personaltransformation.com/ jacob_needleman.html. Lasd még: Needleman: Money and the Meaning of Life, Doubleday, 1994, 61. (Letöltés: 2016. február 12.) 375 E. Foa — U. G. Foa: Resource Theory: Interpersonal Behavior as Exchange, in K. J. Gergen — M.S. Greenberg — R. H. Wills (eds.): Social Exchange: Advances in Theory and Research, New York, Plenum, 1980, 77-94. 136