A LELKÉSZKUTATÁS BEMUTATÁSA
Egy csomó hűséges ember megrokkanva, egyszerűen beleőrülve ezekbe a dolgokba,
a franc szolgálatba. Azt láttuk, hogy mi az elsődleges és legfontosabb célja a lelkésznek,
és egyáltalán a gyülekezetnek mi a legfontosabb: Hát hogy a pap ne bolonduljon meg.
Az nem egy utolsó szempont. (17/36—37)
Mint ez utóbbi interjúrészletben is látszik, a pénz nemcsak csereérték-eszköz,
hanem kommunikációs szerepe is van.?? A pénz az emberi kapcsolatok reláció¬
jában szubjektív üzenetet közvetít arról, hogy kinek a munkája mennyit ér a tár¬
sadalomnak, illetve ez esetben az egyháznak.?"? Az amerikai filozófus és vallás¬
tudós, Needleman a következő kapcsolatot látja a pénz és a megbecsültség érzése
között: , A mai korban annak, hogy kik vagyunk, ötven százalékban köze van
a pénzkérdésekhez. Az egészségünk, hogy hol élünk, hova utazunk, mit teszünk
az időnkkel, mennyire vagyunk megbecsülve, mit érhetünk el, szenvedéseink és
kényelmünk, így vagy úgy, de kapcsolatban vannak a pénzzel. A pénz az önérték¬
érzetünkhöz is kapcsolódik. Ez talán a protestáns etikában és a kapitalizmus
szellemében gyökerezik; Max Weber szerint a kálvinista protestantizmus a világi
sikerben az isteni kegyelem jelét látta. Ha valaki az üzleti életben sikert ért el
az anyagi világban, annak spirituális értéke is volt, sőt az egyéni önbecsülést is
meghatározta. Így a pénz nagyon is bensőséges módon kapcsolódott össze az ön¬
érték érzetével.""" Ha az önértékelés egyik lehetséges komponense a pénzbeli
kereset mértéke, de a lelkészek ebből kevésbé részesülnek, akkor a vallásos mo¬
tiváción kívül vajon van-e olyan területe az életüknek, ahonnan pozitív vissza¬
jelzést és erőt kaphatnak, hogy deficitérzésükkel megküzdhessenek?
A pénz és a szeretet cserekapcsolatának nehézségei
Edna B. Foa és Uriel G. Foa szerint az emberek sok olyan erőforrással rendelkez¬
nek, amellyel megjutalmazhatják egymást. A szerzőpáros különböző erőforrástí¬
pusokat ír le elméletében: a státusz, az információ, a pénz, az áru, a szolgáltatás,
a szeretet, az eszközök és a gondolatok. ?" A társas interakciókban valós és szim¬
bolikus, nagyon személyes és materiális tárgyak, úgymint erőforrások cserélnek
372 Szabó: A pénz mint teológiai probléma, 44.
373 Goodchild: Theology of Money, 8.
3% M. West: Tie Your Camel to the Hitching Post —An Interview with Jacob Needleman, Personal
Transformation, 2000, Vol. 8, Number 5, 43-48., http://www.personaltransformation.com/
jacob_needleman.html. Lasd még: Needleman: Money and the Meaning of Life, Doubleday,
1994, 61. (Letöltés: 2016. február 12.)
375 E. Foa — U. G. Foa: Resource Theory: Interpersonal Behavior as Exchange, in K. J. Gergen
— M.S. Greenberg — R. H. Wills (eds.): Social Exchange: Advances in Theory and Research,
New York, Plenum, 1980, 77-94.