A LELKÉSZKUTATÁS BEMUTATÁSA
PÉNZKÉRDÉSEK AZ LELKÉSZI ÉLETPÁLYÁN
Földi világunkban a pénzáramlást, mint egy saját törvényszerűségekkel műkö¬
dő versenypiacot működtető eszközt, sajátos metafiziai hatalommal ruházzuk
fel." Az egyházban ugyanakkor más értékrendszer és más törvényszerűségek
érvényesülnek. Az angol vallásfilozófus, Goodchild a következőképpen látja ezt:
s Lényegében minden vallás irányítja és felosztja az időt, tereli a figyelmet és ki¬
jelöli a szentséges odaszánás útjait. A vallás meggazdagítja az életet azzal, hogy
mintákat kínál az életre. Ha egyfajta ellentét feszül Isten és a pénz között, akkor
alapjában ezeken a területeken feszül ellentét, hiszen a földi gazdagságnak meg¬
vannak a maga saját princípiumai az időt, a figyelmet és az odaszánást illetően.
Egy társadalomban, amely alapvetően a földi gazdagság elérésére szerveződött,
semmi sem tűnik evidensebbnek, minthogy az idő, a figyelem és az odaszánás
a gazdagság elérésének szolgálatában kell, hogy álljon. Ez a fajta elkötelezettség
ad spirituális hatalmat a pénznek"?!
A lelkipásztorokkal készült interjúk tükrében úgy tűnik, hogy a pénzhez
való viszony egy olyan ambivalenciát hordoz, mely része a lelkipásztori iden¬
titasnak.* A legtöbb interjúból a pénz hiánya, vagy éppen a társadalmi vagy
egyházon belüli egyenlőtlenségek kerülnek elő, de mint majd látni fogjuk,
a lelkipásztori életformában a szükségesnél több pénz is feszültséget jelenthet.
Az élet ambivalenciái és az emberi lét paradoxonai esetünkben még kiegészülnek
az ,oda fent valókkal való törődés" és az e világban való élés feszültségével. Két
világ határán élve, a lelkész Isten országa üzenetét hordozza. Világunk műkö¬
désétől eltérő spirituális értékrendszer és életvitel képviselőjeként jelenik meg
környezete és önmaga számára. Normahordozónként nem feszültségmentes
e két világ határán élni.???
A pénz jelentésének komplexitása
Mit is jelent a társadalomban a pénz? A pénz már önmagában is komplex je¬
lenség, hiszen az árucserén kívül többféle jelentése van. A pénz lehet az ér¬
tékfelhalmozás eszköze. Lehet egyfajta elszámolási eszköz, sőt van szimbolikus
értékfunkciója is. Polányi Károly az archaikus társadalmak vizsgálata kapcsán
350 M. Hailer: Gott und die Götzen — über Gottes Macht angesichts der lebensbestimmenden
Mächte, Göttingen, Vandenhoeck & Ruprecht, 2006, 361-366.
351 P. Goodchild: Theology of Money, London, SCM Press, 2007, 3.
352 A fejezet tanulmány változata a következő címmel jelent meg: Siba Balázs: Pénzkérdések a lel¬
kipäsztori eletpälyän, Theolögiai Szemle, Budapest, 2016, 28-35.
353 Morton: A hatdron Elni, 377-389.