A LELKÉSZI SZOLGÁLAT ÉS A MAGÁNÉLET KAPCSOLATA
nekünk nem. Nekünk hét közben vannak olyan órák, amikor többet tudunk együtt
lenni. Tehát ez a lelkészi munka az így működik, meg a család. Nagyon, nagyon nem
egyszerű összehangolni, összeegyeztetni. (32/23)
A házasság egyik legfontosabb aspektusának tekinti Horváth-Szabó Katalin a köl¬
csönös felelősségvállalást, a házastársi szövetséget, „az egymásért vállalt felelős¬
séget, a másik fejlődésének, jóllétének, biztonságának, védettségének megterem¬
tésére való törekvést, a másikkal való teljes szolidaritást és a kölcsönös támogatást
jelenti.”?° Ha ez az elkötelezödes letrejön, akkor minösegi ugrás, életközösség
jön létre: ,Egy önmagát reálisan értékelő személy, ha társat talál, nemcsak a má¬
sik személyhez kapcsolódik, hanem a párkapcsolat alaki jellegénél fogva elnyer
egy magasabb létsíkot, magát az életközösséget, amit joggal tulajdonít a társának.
Így a társ egy őt meghaladó valóságot jelent számára." Azt a minőségbeli kü¬
lönbséget, amit egy ilyen szövetség adhat, láthatjuk az alábbi interjúrészletben:
Nagyon jó szövetséges társ volt a feleségem, tényleg a hozzá illő segítőtárs, ez nagyon
illik hozzá, ez a szép bibliai ige. [...] Tehát ha én valakit tudnék úgy odakívánni min¬
den lelkész mellé, nyilván ez így nem lehetséges, de akkor azt a szinte ideát tudnám
mondani, amit én megélhettem a társammal, a gyermekek vállalásában, nevelésében,
ahogyan ő egy abszolút Jolly-Joker volt, és ebben ő szépen végigfutotta a [...] évtize¬
dünk, tehát nagyon jó volt, határozottan nagyon jó volt. (10/15)
A vallás szerepét Morgenthaler a következőkben látja a családok működése szem¬
pontjäböl:?°®
— A családszerkezetre hatással vannak a vallás normái és szabályai; ez meg¬
nyilvánul a családtervezésben, a családon belüli viszonyokban és a kapcso¬
latok kölcsönösségében.
— A család belső folyamataiban is szerepe van a vallásnak, hiszen a minták
továbbadása, a családon belüli döntéshozatal vagy konfliktuskezelés kér¬
désében is vannak üzenetei a keresztyénségnek.
— A vallás a határtartás és határvédelem kapcsán is ad szempontokat, hiszen
a határok arra szolgálnak, hogy a család hitbeli meggyőződései, morális elkép¬
zelései és értékei megszűrjék, hogy milyen információkat engednek be a családi
rendszerbe, illetve milyen információk kerüljenek ki a család rendszerén kívül.
30 Uo., 27.
307 Skrabski Árpád — Kopp Méria: À boldogsägkeresés ttjai és dtveszôi a pérkapcsolatokban, Buda¬
pest, Szent István Társulat, 2011, 14.
308 C, Morgenthaler: Systemische Seelsorge: Impulse der Familien- und Systemtherapie für
die kirchliche Praxis, Stuttgart, Kohlhammer, 2005, 80-81.