OCR Output

A TEOLÓGIAI KÉPZÉS ÉVEI — FELKÉSZÜLÉS A LELKÉSZI SZOLGÁLATRA

A sémák nagy mennyiségű elsajátítása időigényes és fáradságos feladat. Az sémák
elsajátításának mennyisége és a ráfordított idő függvényében a motiváltságnak
különböző időszakai lehetnek: lelkesedés az új dolgok tanulása iránt, a tanulás
fáradalmai miatti kiábrándultság érzése, a tanulás megtanulása és az új sémák
beépülése az eddig megtanult sémák rendszerébe. A sémák elsajátításának fá¬
Zisai: az ismeretszerzés öröme, nehézségei, ,értelmetlensége" a teológiai képzés
kapcsán több interjúban is előkerült:

Egyre jobban a teológiával kapcsolatos akár irodalmi, akár bibliai vetületű ismeretek
elkezdtek foglalkoztatni. Szóval úgy éheztem és szomjaztam az igazságra, mondhat¬
nám nagyon nemesen, dehát azért lehet ez túl szép ahhoz képest, amit ott megéltem,
de valami ilyen az egyértelműen, tehát az ismeretek iránti mély éhség ott volt bennem.
(10/8)

Az egész megtérésfolyamat nagyon gyorsan zajlott, igazából úgy volt, hogy megtértem
és akkor utána fél év múlva, nem volt egy év, nyolc hónap múlva jelentkeztem
a teológiára. Tehát ez elég merész dolog volt, és ezt is éreztem a felvételin, hogy én
nem tudok semmit, pláne azokhoz képest, akik ott voltak a lelkész gyerekek, ezek úgy
születtek, hogy tudják a Bibliát fejből. Én meg azt se tudom, miről van szó. Úgyhogy
a legnagyobb élmény nekem ez volt a teológián, hogy a Bibliával foglalkoztam állan¬
dóan. Meg hogy istentiszteletek vannak, és külön leülünk még beszélgetni. [...] és azt
éreztem, mintha egy szivacs lennék és Isten önti rám az Igéket, meg a tanításokat, meg
a közösségélményeket, tehát így nagyon [...] Na, ebből azért nagyon sokat tanultam, és
aztán utána később megjött az eszem is azért. Hogy azért le kell ülni, meg kell tanulni

dolgokat, és akkor a végén már jó volt. (29/14)

Jó esetben a képzés öt éve alatt az elsajátított sémáknak nemcsak a mennyisége,
hanem a komplexitása is nő."? Tehát a tanulónak ,elkezd összeállni" többféle
mintázat, illetve egyfajta saját látás és vélemény a teológiai kérdésekről. A sémák
közötti összefüggések meglátása és az életkérdések kapcsán való alkalmazása
hozzájárul ahhoz, hogy az egyetemi hallgatónak változzon a világszemlélete,
a világról alkotott képe.

273 Mérő László: Észjárások — remix: a racionális gondolkodás ereje és korlátai, Budapest, Tericum,
2006, 189.

97