Fókusz Sziikség- | Curriculum Hang- Korlatok
letek stlyok
Logikai meg¬
határozottság A A diákok
Rend- Tartalom Atudomä- | (,Miaz, ami | tudomänyos | befogadéké¬
szerezett fékusz nyossag adekvat és ismeret- pességének
tudas igényei tudomanyo- anyag f6 figyelmen
san megala- | hangsülyai | kivül hagyäsa
pozott?”)
A diák . Ken: A rendsze¬
érzése” Pszichológiai rezett tudás
Diákok Egyént "ay aa, | tájékozódás Aha- ,
, ler: szüksegleit . In es/vagy
erdek- állítja a 1.4 („Mit elmenyek net
maz és érdek- , ete a közösségi
lődése centrumba Ware szeretnel kiváltása nm,
lődését tanulni?”) felelösseg
tekintve " elsikkadhat
A status quo
rn Tärsadalmi Szocia- fenntartäsa
Közössegi , uni ,
vee Ze aoa 2 meghatäro- lizaciös az ellenve¬
Közössegi vagy A közösseg , k , , ,
, , . ea zottsäg (enkultü- lemények és
élet tarsadalmi igényei uk sk oe
, („Mit vär el räciös) fo- a kreativitäs
fókusz » Sod
a csoport?”) lyamat elnyomasa¬
hoz vezethet
Pazmifo mindhárom fókuszt fontosnak tartja, de amellett érvel, hogy az egyházi
oktatásnak elsősorban Isten-centrikusnak kell lenni. Az Isten-centrikus nevelési
fókusz nem azt jelenti, hogy az előző három ne lenne fontos. Mindegyik területet
az Istennel való kapcsolat viszonyrendszerében értelmezi. Az egyházi, ezen belül
a teológiai oktatás számára nem a tartalom, az egyén vagy a közösség jelent fókuszt,
hanem az Istennel kapcsolatban megélt közösség, az Istennel megértett tartalom, és
az Istennel kapcsolatban reflektált önismeret. Ezeknek a perspektíváknak Samuel
Solivan kapcsán a következő neveket adja Pazmifio: az első az ortodoxia (, igaz tan"),
a második az ortopraxis (, igaz gyakorlat"), a harmadik az ortopathos/ortopassion
(igaz lelkesedés"). A felnőttképzés kapcsán — más elnevezéssel ugyan de — Osmer
is e három dimenzió együttes érvényesítését tartja mérvadónak: hittartalmak,
268 W, R. Pazmifo: Principles and Practices of Christian Education: An Evangelical Perspective,
Eugene, Oregon, Wipf and Stock Publishers, 2002, 22.
269 \W/. R. Pazmifio: God Our Teacher: Theological Basics in Christian Education, Grand Rapids,
Baker, 2001, 12.