A LELKÉSZKUTATÁS BEMUTATÁSA
Makkai Sándor a megtérést egy olyan élménynek tartja, amelynek speciálisan
vallásos színezete van." A megtérés menetét négy szakaszban így írja le: hi¬
ányérzet, reakció, pótlás, kielégülés. A hiányérzet itt a végesség, tehetetlenség
és a bűntudat érzéseiből tevődik össze. A reakció a megtérésnél a megváltás és
a tökéletes utáni vágy. A pótlás (projekció) pedig maga a hit. A kielégülés pedig
az üdvbizonyosság. Jung a megtérésnél két fázist különít el. Az elsőben krízis
áll be, az eddigi világkép és az önmagunkról alkotott képünk válságba kerül, de
a moratórium túlfűtött állapota nem tarthat sokáig, mert az embernek szüksége
van a harmóniára. Ekkor kezdődik el a második szakasz, a belső átrendeződés,
melynek során új értékcentrum alakul ki.??
Mindenkinek van egy külön sorsa és útja, és egy-két év kellett ehhez, különféle próbál¬
kozások, nem részletezem, hogy míg aztán hitben is úgy egy leülepedés, vagy letisz¬
tulás, fölfrissülés, hogy hova kapcsoljam én a megtérésemet, amit ezzel a megterhelt
szóval mondunk, vagy az életem megújulását, ez nagyon sok összetevőből állt, és
szerintem egy hosszabb folyamat érlelte ezt, de mire a teológia előtérbe került, hogy
esetleg azt is választhatom, addigra ez tisztázódott. (10/8)
English megkülönbözet egy harmadik szakaszt is, mivel a megtéréshez szük¬
ségszerűen hozzátartozik a magatartás megváltozása is.?? Éppen a megtérés
utóélete az, ami döntő lehet a későbbiekben, mivel a vallásos megtapasztalás
nem jelenti azt, hogy valaki egyértelműen vallásos is lesz. Fennáll a veszély, hogy
a megtérés olyan rövid életű lesz, mint a , sziklára és a tövisek közé esett gabo¬
namag” élete. A megtérést követi az , első szeretet", az öröm időszaka. Ez az ál¬
lapot eltarthat egy pár óráig, utóhatásait éreztetheti akár több hónapig is."
A megtérés utáni nap tűnik fel még a leginkább úgy, mint a vallási élet eszményi
magaslata. Egy ideig belső béke tölti el a megtérőket. De ez nem tart soká. Kide¬
rül, hogy a harc a bűn ellen nem lett könnyebbé, hanem inkább nehezebbé vált.
Ez még fokozza a csalódást és a nyomott hangulatot".
Volt már szó arról, hogy az intenzív vallásos élményt csak akkor tarthat¬
juk bibliai értelemben megtérésnek, hogyha látható következménye, gyümölcse
van. A megtérés következménye a megszentelődés, amelyben a felszabadult¬
ság érzése megerősödik az ember életében." Az egöközpont mások felé fordul,
211 Makkai Sandor: A vallás az emberiség életében, Torda, Erdélyi Református Egyházi Könyvtár 2.
1923, 85.
C. G. Jung: Gondolatok a vallásról és a kereszténységről, Budapest, Kossuth, 1996, 23.
Benkő: Bevezetés a valláslélektanba, 99.
James: Essays in Pragmatism, 198.
Vető: Tapasztalati valláslélektan, 50.
Muzsnai: A lélek rejtelmes világa, 63.