AZ IFJÚKOR KÉRDÉSEI A HITFEJLŐDÉS SZEMPONTJÁBÓL
igeolvasás, egy fél órával hamarabb keltem, mint a többiek és akkor bibliaolvasás,
imádság és 6-kor, amikor a többiek már ébredtek, akkor én már túl voltam a mosako¬
dáson aznapra. Az olyan rendszeres volt, azt tudtam szeretni. (12/35)
Az érzelmi hullámzás kérdései
Az identitás formálódásának modellezése nemcsak a külső környezet és a belső
világ feszültségével ragadható meg, hanem az érzelmi , fent és lent" hullámzá¬
sával, kríziseivel is.
A pszichoanalitikus megközelítés párhuzamba állítja a serdülőkorban kiala¬
kuló önazonosságot a testi növekedés ösztöntörekvéseivel, s azt mondja, hogy
a serdülőkor végére az önazonosság kérdése lezárul. A serdülőkor a , problé¬
"173 időszaka, szétesik az eddigi világkép, és a fiatal
egységben akarja látni az életét. Szeretne jó lenni, de eközben kríziseken kell
átmennie. Eriksonnál már említettük a fejlődési krízist, Fowler ehhez hozzátesz
még két másik aspektust." Krízis érheti a serdülőt különböző szituációkban,
például egy haláleset a családban, vagy egy súlyos betegség nagymértékben tudja
befolyásolni vallásos fejlődését is. Szituációs krízisek mellett fontos látni a szo¬
ciális kríziseket is. Ilyen lehet az, amikor a fiatalt nem fogadja el a környezete,
s válaszként ő sem fogadja el a körülötte lévőket. Ebben a fejlődési szakaszban
az ifjú egyszerre él át kríziseket mind vertikális, mind horizontális szinten:
Nekem nem volt kérdés, hogy ott ülök reggel a templomban. Az osztályom nagy része
viszont nem. Nekem mondjuk — most így visszagondolok — nem tudtam volna nyugodt
lenni, ha nem vagyok ott reggel az áhítaton, hanem akkor lelkifurdalásom lett volna
és nekem volt rá szükségem, hogy ott megnyugodjak reggel, mert tele voltam feszült¬
séggel és félelemmel a sulival kapcsolatban... Rettegtünk. Annyi felesleges rettegést
okozott nekem az az iskola, és annyi szenvedést okozott, hogy azt gondolom, hogy
minimum 10 évet elvett az életemből. 4-5 órákat aludtam minden éjjel, és tanultam
és rettegtem. (4/41)
Az ifjúkori vallásosság érzelemi viharait Friedrich Schweitzer nyomán három
f6 probléma k6ré csoportosithatjuk.! Az első a vallási kétely mint a szemé¬
lyes szabadság utáni vágy kifejeződése, és mint az általános bizalmi válság
183 R. C. Fuller: Religions and the Life Cycle, Philadelphia, Fortress Press, 1988, 183.
14 Fuller: Religions and the Life Cycle, 185.
15 Schweitzer: Vallás és életút, 119.