A LELKÉSZKUTATÁS BEMUTATÁSA
A lelkész identitás szempontjából azonban nem lényegtelen, hogy milyen is
az a közeg, amire építve a későbbi életszakaszokban a felnőtt tudatosan vagy
kevésbé tudatosan meghozza életének döntéseit. A szülői ház lehet megerősítő,
vagy éppen küzdelmes reflexióra késztető a felnőtt élet szerepeinek és identitá¬
sának formálódásában. A szülői házban megélt kötődés, attitűdök, életszemlélet
és a kapott minták a későbbi életszakaszokba lépve újra és újra reflexió tárgyát
képezhetik. Az élet nagyobb válaszútjainál a szülői ház egy olyan alap, amihez
képest definiáljuk magunkat a felnőtt élet kialakításának folyamatában, akár
a szülői házban tapasztalt értékrendszer mellett, akár ellene, vagy csak másként
döntünk az élet fordulópontjain.
AZ IFJÚKOR KÉRDÉSEI A HITFEJLŐDÉS SZEMPONTJÁBÓL
A lelkészi életpálya szempontjából a serdülő évek eseményei nem különböznek
az egyház iránt általában elkötelezett fiatalok életének fontos közösségi tereitől
(vallásos családi közeg és/vagy egyházi iskola, egyházi ifjúsági közösség), vi¬
szont a lelkésszé válás során nem mellékes, hogy ebben az életszakaszban milyen
külső hatások és belső viszonyulások alakulnak ki a fiatalokban az élet számos
területén.
Ebben a fejezetben néhány olyan általánosan ismert elmélet tükrében vizsgá¬
lom a lelkészinterjúkat, melyek nem egyházspecifikusak, de a lelkészi életpálya
vizsgálatának egészében ezek alapján fontos sorra vennünk a serdülés főbb jel¬
legzetességeit — és azok konkrét megjelenését az élettörténetekben.
A serdülő évek dilemmái a közösséghez tartozás szempontjából
Nagyon nehéz behatárolni az ifjúkort, s meghatározni annak jellegzetességeit.
Ahogy Vikár György mondja: , az érési kor jellegzetessége, hogy nincs jelleme."
Mozgalmas ez az időszak az emberi élet során. Sok feladattal kell megküzdenie
a serdülőnek, hogy később felnőttként éretten lépjen a világ elé."! A feladatok
között ott van a szülőkről való leválás, az intellektuális érettség, önértékelés,
a nemi szerep kialakítása, párválasztás, pályaválasztás, önálló világnézet és élet¬
terv kialakítása. Pszichológiai szempontból sok problémával szembesül a fiatal:
sa gyermekkorban megszilárdult énkép széttöredezik, a szülőktől való leválás
a csalódás, a bűntudat érzésével vegyül. Identifikációs zavar is felléphet, jellemző
150 Vikär György: Az ifjúkor válságai, Budapest, Animula, 1999, 15.
151 M. Cole - S. R. Cole: Fejlődéslélektan, Budapest, Osiris, 1997, 591.