OCR
A LELKÉSZKUTATÁS ELMÉLETI HÁTTERE ÉS MÓDSZERTANA A gyakorlati teológia és a társadalomtudományos megközelítés kapcsolódása A teológia és a társadalomtudományok között feszültség húzódik." Sajátos félelem, hogy a módszerek elválasztanak Krisztustól. A kritika részben jogos, hogyha egyszerű átvételről van szó, hiszen a pszichológia, a szociológia, az antropológia és akommunikációtudomány más alapállásból indul, ugyanakkor a teológia tájékozódási alappontja pedig nem az ember. Ahogy Swinton és Mowat fogalmaz: »Isten és Isten kijelentése, amely Krisztusban adatott az embernek, az igazi kiindulópontja minden gyakorlati teológiának."? Vannak olyan kérdések, melyek megválaszolásához az emberi tapasztalás és társadalomtudományos megközelítés nem nyújt támpontot, hiszen hitkérdés. Ilyen alapkérdések az emberi életben például a megváltás, a feltámadás, a kegyelem és a bűn valós és egzisztenciális kérdései. A társadalomtudományos megközelítés korlátozott voltát szem előtt tartva és a teológiai gyanú feszültségét elhordozva azonban mégsem kerülhető el, hogy a mai ember életkérdéseit, világát és az azok magyarázatára született társadalomtudományos magyarázatokat és modelleket figyelembe vegyük." A gyakorlati teológia egyfajta hídverés kell legyen a bibliai üzenet ésa ma embere között: ,a késő-modern gyakorlati teológia nem tan, hanem párbeszéd."" Részben igaza van William B. Kennedynek, amikor azt írja, hogy , a gyakorlati teológiának magát az élő embert és az ő átéléseit kell vizsgálnia." Amiben más a teológiai megközelítés az emberi jelenségeket, csoportos működést figyelembe véve — hisz az egyházban is emberek vannak - az az, hogy az emberi jelenségek interpretációjában radikálisan más szempontokat is érvényesít. Például olyan teológiai perspektiväkat, mint Isten valós jelenléte, ? az ember excentricitása, 9 a ,már most London, SAGE, 2003, 199-262., 214. 94 J. Milbank: Theology and Social Theory - Beyond Secular Reason, Oxford, Blackwell, 1990, 6. °> Swinton — Mowat: Practical Theology and Qualitative Research, 11. 96 Megközelitesemben az elemzesek sorän a tarsadalomtudomanyos sémäk és a teolégiai témák, nem tillichi értelemben vett korreláció szerint hatnak egymásra, hanem David Tracy-féle , érett párbeszéd" paradigmája szerint. P. Tillich: Rendszeres teológia, 64. Vö. Don Browning: Pratical Theology, San Fransico, Harper & Row, 1983, 76. K. Fechtner: Praktische Theologie als Erkundung - Religiöse Praxis im spätmodernen Christentum, in E. Hauschild - U. Schwab (Hg.): Praktische Theologie für das 21. Jahrhundert, Stuttgart, Kohlhammer, 2002, 55-67., 59. Az amerikai William B. Kennedy-t idezi Friedrich Schweitzer. F. Schweitzer: Praktische Theologie und Kultur der Gegenwart - Bericht über ein internationales Symposion, Theologia Practica, 26. Jg, (Heft 1), 1983, 48-57., 49. E. Jüngel: Gott als Geheimnis der Welt - Zur Begründung der Theologie des Gekreuzigten im Streit zwischen Theismus uns Atheismus, 5 ed., Tübingen, Mohr Siebeck, 1986, 101. 100 H. Plessner: Conditio Humana, GS. Bd VIIL., Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag, 1981, 390-391. 97 98 99 33