OCR
PARADIGMAVÁLTÁSOK A LELKÉSZKÉP ALAKULÁSÁBAN Témánk szempontjából a kegyelmi ajándékok közül ki kell emelnünk a közösség vezetését. Az Efézusi levélben található rroturjv nem egy bevett terminus, hanem metaforaként a gyülekezet vezető pásztori szerepére utal." A közösség vezetésében páli értelemben a , vezetve vezetés" (Leitung durch Lelhre) elve érvényesült." A Pál által alapított gyülekezetek vezetői az apostoltól látottakból tanulva és a Szentlélek vezetését kérve vezették a közösséget (1Tim 1,4; 4,11; 6,2). A vezetés nem egy önmagától működő megbízás, hanem egy kísérési folyamat volt. Pál rajta tartotta a szemét a gyülekezeteken, de a gyakorlati vezető más volt. A közösség vezetésének ajándéka nem feltétlenül fedi le azt a szerepet, amelyet a mai világban a lelkipásztori szerep együttese alatt értünk, de a lelkigondozas és -vezetés mint a lelkészség fontos aspektusai, ebben is megjelennek." Az Újszövetségben a gyülekezeti pásztor három fontos feladata már jól körülhatárolható: először is gondoskodjon a közösségről (1Pt 5,2—4); menjen az elveszettek után (Mt 18, 12-14); illetve harcoljon a tévtanításokkal (Apcsel 20,29). PARADIGMAVÁLTÁSOK A LELKÉSZKÉP ALAKULÁSÁBAN Az egyház születésekor az apostolok, majd pedig a keresztyén közösségek Krisztus szolgálatát vitték tovább a világban." Idővel azonban nemcsak a közösségek mérete, hanem az időhöz való viszonya is megváltozott. Amíg az őskeresztyénségben az eszkatológikus várakozás erősen jelen volt, az évszázadok során az egyház egyre inkább kezdett berendezkedni a jelen világban való életre is. A harmadik századtól a klérus egyre inkább elkülönült klerikus rétegként jelent meg, és ez a tendencia a keresztyénség államvallássá nyilvánításával tovább erősödött." A nép szemében a papok hivatalosan is közvetítők lettek a menny és az ég között, Istent képviselve a közösségben, az embert pedig Isten előtt.?" A papok mint a sákramentumok kiszolgálói jelentek meg egészen a reformációig, a reformáció azonban a tanítói szerepet erősítette fel az áldozópap képpel szemben." A protestáns lelkészi szerep két bibliai ősképből táplálkozik — az egyik a papi szolgálat, a másik pedig a tanító rabbi archetípusának továbbélését jelenti A noiwív igeként több helyen is előfordul az Újszövetség lapjain (1Pt 5,2; Apcsel 20,28; Jn 21,16). 16 Roloff: Die Kirche in Neuen Testament, 264. J. Jeremias: moipny, in G. Friedrich (ed.): Theological Dictionary of the New Testament, Volume VI. Ile — P, Grand Rapids, Eerdmans, (1968), 1993, 485-501. 18 W. Pannenberg: Thesen zur Theologie der Kirche, München, Claudius Verlag, 1970, 43. 5 M. Meyer-Blank — B. Weyel: Studien- und Arbeitsbuch Praktische Theologie, Göttingern, Vanderhoeck - Ruprecht, 2008, 62. Klessmann: Das Pfarramt, 26. Rössler: Grundriss der Pratischen Theologie, 283. 17