A szótárkutatás a lexikográfia elméleti területe, elméleti lexikográfiaként
vagy metalexikográfiaként is emlegetik. A szótárkutató egyaránt vizsgál¬
hatja magát a szótári művet (a formát, a tartalmat, az információs szer¬
kezetet), a szótárkészítés folyamatát és elveit, a felhasználói szemponto¬
kat és szokásokat, illetve a szótárakkal kapcsolatos oktatási feladatokat.
Hartmann (2001: 30) szerint a szótárkutatás főbb területei a következők:
szótártörténet, szótárkritika, szótárszerkezet, szótártipológia, szótárhasz¬
nálat stb. A szótárkutatás egy speciális területe a tanulói szótárak készíté¬
sével kapcsolatos: ezt , pedagógiai lexikográfia" néven szokták emlegetni.
1. Ön milyen típusú szótárakat használ szabadidejében, illetve amun¬
kája során? Milyen célra használja ezeket a szótárakat?
2. Érdeklődjön környezetében, ismerőseitől, hogy ők milyen szótárakat
használnak szívesen? Melyek a szótárválasztás legfontosabb szem¬
pontjai?
3. Képzelje el, hogy lehetősége nyílik arra, hogy az intézménye könyv¬
tárfejlesztéséhez javaslatot tegyen szótárak beszerzésére. A szótári
lista mellé rövid indoklást is kérnek.
Készítse el a listát, hogy a MID oktatása szempontjából mely nyomtatott
szótárak beszerzését tartja feltétlenül szükségesnek a könyvtár számára!
4. Lehetősége nyílik arra, hogy intézményében javaslatot tegyen online
szótárak előfizetésére.
Készítse el a listát, hogy a MID oktatása szempontjából mely (előfizeté¬
ses) online szótárak beszerzését tartja feltétlenül szükségesnek a könyv¬
tár számára! Indokolja a javaslatát!