OCR Output

5. SZÓTÁRKÉSZÍTÉS ÉS SZÓTÁRHASZNÁLAT

Hartman (2001: 24) szerint a lexikográfiai terület négy főszereplője
a szótárkészítő, a szótárhasználó, a szótári ismereteket oktató tanár és
a szótárkutató. E felosztásnak megfelelően a továbbiakban vázlatosan
tárgyalom ezt a négy témát: a szótárkészítés, a szótárhasználat, a szó¬
tárdidaktika és a szótárkutatás kérdéskörét.

5.1 SZÓTÁRKÉSZÍTÉS

A szótárkészítés a lexikográfia gyakorlati oldala. Szótárat készíteni sok¬
féle módon lehet. Jó szótárat készíteni azonban egyáltalán nem könnyű,
és időigényes folyamat. A folyamat egyes lépéseit, részeit szabványokban
foglalták össze. Szabványosították pl. az általános jelölőnyelvet: az SGML
(Standard Generalized Markup Language, magyarul általános szabványos
jelölő nyelv") 1986 óta nemzetközi ISO szabvány (ISO 8879:1986); ennek
egy részhalmaza az XML (Extensible Markup Language, magyarul ’ki¬
terjeszthető jelölő nyelv), mely a W3C (World Wide Web Consortium)
által ajánlott jelölőnyelv. A lexikográfiai (és terminográfiai) munkafo¬
lyamatra vonatkozó szabványokat az ISO TC 37-es számú műszaki bi¬
zottsága gondozza és teszi közzé (www.iso.org), mint pl. a Presentation/
representation ofentries in dictionaries - Requirements, recommendations
and information (ISO 1951:2007), vagy az Alphabetical ordering of
multilingual terminological and lexicographical data represented in the
Latin alphabet (ISO 12199:2000). Konkret szötärak szötärszerkesztesi fo¬
lyamatáról (főként tudományos igényű művekről) tanulmányokat, illetve
könyveket szoktak megjelentetni, ilyen pl. az Országh László (1962) veze¬
tésével készült mű A Magyar Nyelv Értelmező Szótára elkészítéséről, vagy
Hartmann &s James Dictionary of Lexicoraphy (DoL 1998) szötäränak
elkészítéséről írott fejezet Hartmann (2001) könyvében.

+63 +