A kurzus - és e módszertani segédkönyv -— célja a hallgatóság bevezetése
a lexikológia és a lexikográfia témakörébe. Az alapvető lexikológiai és
lexikográfiai ismereteken túl bemutatja azokat az elméleti kapcsolódási
pontokat, amelyek megalapozzák a modern szótárkészítés és -használat
kérdéseit.
A szemináriumon a hallgatók megismerik és elemzik a lexikológiai
alapfogalmakat és a magyar mint anyanyelv és a magyar mint idegen
nyelv (MID) szempontjából fontos mai magyar szótárakat és adatbáziso¬
kat. (A hangsúlyt a szinkrón szótárakra helyeztem, ezért nyelvtörténeti,
etimológiai szótárakkal nem foglalkozunk.) Cél, hogy elegendő ismeretet
szerezzenek a magyar nyelvű és magyar kiadású szótárakról, és jártassá¬
got szerezzenek a megfelelő szótárak kiválasztásában, a magyar nyelvet
tanuló diákjaiknak órai és órán kívüli használatra megfelelő (offline és
online) szótárakat tudjanak javasolni.
A szemináriumok nagyobbrészt a hallgatók órai és önálló munkáján
alapulnak. A fejezetek végén olyan feladatokat sorolok fel, amelyek segít¬
ségével a hallgatók feldolgozhatják és begyakorolhatják a lexikológiai és
lexikográfiai ismereteket, és fejleszthetik szótárhasználati készségeiket.
A szeminárium eredményeként tapasztalatom szerint a hallgatók
, más szemmel" kezdenek nézni a szótárakra: többségük örömmel fedezi
fel, mennyi értékes információ található ezekben, sokan itt ismerkednek
meg olyan újonnan megjelent művekkel, amelyekről egyébként nincs
tudomásuk. Többen a hallgatók közül már tanítanak, vagy közintézmé¬
nyekben dolgoznak, és van javaslattételi lehetőségük az intézményük
könyvtárának gyarapítására, vagyis kérhetik, hogy milyen szótárakat
rendeljenek meg. A szemináriumon szerzett ismeretek birtokában
a könyvtári állomány gyarapításáról is megfelelőbben tudnak dönteni.