KIS NYOCKER-HATAROZO + 229
sen fontos szerepet viselt, mivel a szervezet 2008-ban ebben a varosrészben,
a Karacsony Sandor utca 22.-ben nyitotta meg irodajat. A Magdolna Negyed
Program szociális rehabilitáció keretében a ZöFi nem csak a sajat irodajuk¬
ban, de a Kesztyűgyárban, illetve a Magdolna negyed különböző közterein
szervezett számos civil, közösségépítő programot, gyermekfoglalkozást, cse¬
re-bere piacot, illetve fesztivált, valamint kiadtak egy Magdi nevű, kifejezet¬
ten a városnegyed ügyeivel foglalkozó lapot is.
A Kesztyűgyár Közösségi Ház a Rév8 Zrt. szociális rehabilitációs program¬
jának, a már említett Magdolna projektnek talán legfontosabb eredménye,
egyben a megújuló Magdolna negyed szimbolikus és földrajzi központja is.
A Mátyás tér 15. szám alatt található, régi gyárépületet 2008-ban adták át
megújult formában; azóta funkcionál közösségi házként, különféle gyermek-,
ifjúsági és felnőtt programokkal, teret adva számos kulturális, tudományos
és civil-közösségi eseménynek.
Könnyűzenei, filmes és egyéb kulturális reprezentációs
gyakorlatok
Fekete vonat és más hip-hop együttesek
A VIII. kerületet reprezentáló könnyűzenei források legfontosabbika a Fekete
vonat, mely úttörő jelleggel, elsőként ábrázolta belülről a kerület szimbolikus
értelembe vett roma gettóját. Az 1997-től 2004-ig működő együttes a kerület
virtuális térképén nem köthető egyetlen utcához vagy térhez; dalszövegeik¬
ben a nyócker általában mint otthonos közeg jelent meg. A könyvben a Feke¬
te vonat mellett más, magát a VIII. kerületbe pozicionáló hip-hop együttes is
szerepelt, többek között Ganxta Zolee, Dopeman vagy a Weszélyes Elemek.
A filmes források kapcsán fontos kiemelni, hogy a VIII. kerület régóta, de
legalábbis a rendszerváltást követő időszakban mindenképpen gyakori hely¬
színe volt a magyar játékfilmeknek. Józsefváros gettóként, , magyar Har¬
lemként" való szerepeltetése már-már filmes közhelyként működött, így