OCR Output

178 e Köztes terek

a fesztivál látogatói elől való elzárásával egy bizonyos értelemben kirekesz¬
tő, a fennálló társadalmi viszonyokat konzerváló helyzetet teremtett. Virág
szerint ugyancsak jelzésértékű volt, hogy a Rév8 által szervezett fesztiválon
a helyi kulturális élet szereplői, roma előadóművészei helyett az ország más
pontjairól hívtak fellépőket. Mindezzel szemben a Maneszota elnöke a Mag¬
di fesztivált egy olyan befogadó, dialógus-teremtő eseménynek ábrázolta,
amely a tervezés, előkészítés és a megvalósítás fázisaiban is ügyelt a környék
lakóinak informálására, bevonására, az egyéb helyi civil szervezetekkel való
szoros együttműködésre. Virág észrevételei mellett végezetül azt is fontosnak
tartom megjegyezni, hogy a Magdi fesztivál, szerény mérete ellenére mintha
nagyobb hangsúlyt kapott volna az Orczy parkos fesztiváloknál, nemcsak
a helyi, hanem a többségi médiában is: a nagy internetes portálok, mint az
origo.hu,"? ha csak rövid cikkben is, de foglakoztak az eseménnyel. A Magdi
fesztivál híre, a kevés résztvevő ellenére így a társadalom szélesebb rétegei¬
hez, a budapesti lakosság nagyobb részéhez is eljuthatott.

A két fesztivál összehasonlításakor elsőre több különbség érzékelhető,
mint hasonlóság. Más léptékben, más fellépőkkel és más közönséggel jöttek
létre az Orczy parkos Roma Fiesták és a Magdi fesztivál; míg az előbbiek et¬
nocentrikus, az etnikai identitás megerősítését zászlajukra tűző események
voltak, az utóbbi, sokkal kevesebb szereplővel ugyan, de mégis egy szélesebb
társadalmi közeledést hívatott elősegíteni. Az Orczy parkos rendezvények
a budapesti cigányság talán legfontosabb , etnikai" fesztiváljai voltak, évekig
meghatározó módon, a saját kulturális emlékezet immanens részévé válva.
A Magdi fesztivál sokkal inkább belesimult a városnegyed lokális, kis léptékű
eseményeibe, a rehabilitáció éppen zajló folyamatába. Mindemellett, a Buda¬
pesti Cigány Fesztiválok gyakorlatilag észrevétlenek maradtak a város nem
roma lakosságának számára, míg a Magdi, bár kevesekhez, de kívülállókhoz
is eljutott, akár személyes úton, akár a médián keresztül.

Összességében azonban úgy tűnik, egyik fesztiváltípus sem tudta bevál¬
tani azt a szerepét, hogy a nyócker egyfajta reprezentációjaként beépüljön,
részévé váljon Budapest kulturális emlékezetének. A kulturális kánonból
való kimaradás természetesen magyarázható a fesztiválok különböző okok¬
ból történő beszüntetésével: míg az Orczy Park átalakítása következtében
jórészt kikerült a kerület lakosainak használata alól, az egyszeri Magdi fesz¬
tivál ismétlés, további alkalmak híján könnyen a feledésbe merült. Ismét
utalva Hayden gondolataira a fesztiválok kisebbségi kulturális identitásá¬
ban betöltött helyéről, szerinte ezek az események, időszakosságuk ellenére

495. Dömötör Ági 2009: Kincskeresés és virágültetés és a nyolcadik kerületben. http://www.origo.hu/
kultura/20090512-magdi-fesztival-a-zofi-rendezeseben-a-magdolna-telepen.htmlz (utolsö letöltes:
2012. oktöber 14.).