OCR Output

Nyócker-reprezentációk e 165

mr

kentsék az előítéleteket, elsősorban nem roma fiatalok, iskolások számára
létrehozott programokkal."? Az UCCU séták 2018-as beindításakor az al¬
ternatív városnéző túrák szervezése már bejáratott, jövedelmező üzeltággá
formálódott, azonban az ő esetükben, hasonlóan a Beyond Budapest kezdeti
célkitűzéseihez, elsődleges szempont volt az előítéletek és a városnegyedhez
kapcsolódó félelmek elleni küzdelem. Az UCCU séták azonban elmozdultak
az elődjeik által megteremtett liminális térből és egy olyan nyócker-repre¬
zentációt kínáltak fel, amelynek autenticitása és hitelessége a roma önkén¬
tes túravezetők származása és személyes tapasztalatai által garantálódott.
A korábban ismeretlen, belülről jövő ábrázolásban, a negyed történetének és
emlékezetének újraírásával egy haydeni értelemben vett inkluzív városi táj
jön létre; az UCCU séták a Blaha Lujza téren, az egykori Népszínház helyén
kezdődnek, itt azonban a szervezet önkéntesei nem Blaha Lujzáról, hanem
a köztéri szobor nélkül láthatatlan Hegyi Arankáról emlékeztek meg, aki
a Népszínházban az első roma származású színésznő volt." Mivel az UCCU
séták megjelenése e könyv írásakor még nagyon friss jelenség, így nehéz
komplex következtetéseket levonni a működésükről és a várható hatásukról.
A Beyond Budapest sétái óta eltelt időben számos, a negyed rehabilitáció ¬
jához és az azzal járó dzsentrifikációhoz kötődő változáson átesett nyócker
mindenesetre újabb lehetőséget kapott, hogy roma identitása számos hely¬
szín és kulturális gyakorlat megszűnése után is, ha csak egy-egy séta erejéig,
de látható maradjon.

A fejezetben szereplő, önkényesen választott példáim nem merítették ki
a nyócker-reprezentációk teljes sorát; mind a zenei színtéren, mind az egyéb
kulturális gyakorlatok mentén folyamatosan lehetne frissebb, vagy más kon¬
textusú illusztrációk után kutatni. Mindazonáltal úgy tűnik, hogy a legjelen¬
tősebb példák ideje már lejárt, az újdonság ereje, amellyel a rendszerváltás
után először lehetett megszólalni és reprezentálni a városnegyedet, a 2010-es
évektől már nem hatottak olyan izgalmasan. Ahogy a Gipsy Side-ból is kide¬
rült, a bérházak udvarain megbújva újabb és újabb generációk kezdtek rap¬
pelni, imitalva az észak-amerikai hip-hop mintákat, valamint az őket csak
pár évvel megelőző Fekete vonatot és más, roma hip-hop zenekarokat. A Bey¬
ond Budapest szociokulturális sétáit felváltották az UCCU , rendhagyó váro¬
si sétái a társadalmi párbeszédért". A jelenség tehát, hogy a gettót kívülről és
belülről, avatott és távolabbról figyelő szemek is láttassák, nem teljesen múlt
el. A Nyócker, mint ahogy az ebben a fejezetben bemutatott más reprezentá¬

489. http://www.uccualapitvany.hu/setak/.

40 Az UCCU VIII. kerületi sétáiról a 2018. novemberében több online újság is írt, miután az alapítvány
kifejezetten az újságírók részére is szervezett turat. https://nlc.hu/magyarorszagkul/20181127/uccu¬
cigany-roma-jozsefvaros-seta/, https://hvg.hu/kultura/20181127 nyolcker roma setak, https://in¬
dex.hu/belfold/2018/11/24/megsetaltatjak a turistakat a ciganylanyok a nyolckerben/.