OCR
Bevezetés e 21 cigány képét, másfelől, egészen a 15. századi, a kontinensre való érkezésük óta fenntartva a feléjük irányuló kiközösítést és diszkriminációt, a vasfüggöny lehullása új helyzetet teremtett a faji/etnikai különbözőség érzékeltetésében. Kóczé írásaiban a rendszerváltás után roma polgárjogi, emancipatórikus mozgalmakat vizsgálta, mint a racializált hierarchiák és neo-kolonialista dinamikák megjelenésének eszközeit. A posztszocialista Közép-Európában, mint gyarmatosított térben ugyanis a roma mozgalmak a szociológus szerző szerint sokszor a paternalisztikus, elnyomó, végsősoron újragyarmatosító többségi politikák áldozataivá váltak." Imre Anikó a posztszocializmus időszakában előtörő faji megkülönböztetéseket és a fehér elnyomást más szempontokat és példákat előtérbe helyezve elemzte, a transznacionális romákra vonatkoztatva a posztkolonializus identitás-, és reprezentáció-elméleteit. A rendszerváltás után a kelet-európai államok nemzetépítési folyamataiban tehát tovább folytatták a Said által leírt Nyugat-Kelet dichotómiát, és ahogy magukat Európához, az európai fehérséghez kapcsolták, a romákban látták és láttatták az alsóbbrendű mást. Amíg azonban a gyarmati rendszerek felbomlása utáni nyugati, posztkolonialista kultúrákban a faji különbözőséget és rasszizmust többé nem lehetett letagadni és ennek következtében a faji identitásokról való beszédmód is eltololódott az etnikai pozíciók irányába, Kelet-Európában a rasszizmus az , etnikai" és a , nemzeti" kategóriákba kövesedve maradt fenn. Imre szerint ennek értelmében a rasszizált kisebbségeknek, elsősorban a romáknak ahhoz, hogy az etnikai cimketöl függetleniteni tudják magukat és a Hall-i , új etnicitások?" kontextusában fogalmazzák újra magukat, át kell venniük a reprezentációk feletti hatalmat. ?? A demokratikus átmenet lehetőséget adott a romáknak arra, hogy a felerősödő diszkriminatív és rasszista szólamok ellenére leszámoljanak a róluk alkotott, sematikus képekkel és - léket fúrva a hagyományos reprezentációs rendszereken - újfajta, antiesszencialista identitásokat hozzanak létre. Bár, ahogy Kóczé fent említett gondolatai is rávilágítottak, a romák politikai jogait az állam a rendszerváltás után is felügyelni igyekezett, a globális kultúra olyan, korábban elérhetetlen kifejezési módokat tett lehetővé, amelyek a nemzeti keretet is felülírták.? Imre gondolatai a posztszocialista korszakban felbukkanó és a posztkolonializmus szótárából kölcsönzött hibrid kulturális gyakorlatokról átvezetnek a könyv második részében található esettanulmányokra. A Nyócker és a Gipsy Side című filmek, a Józsefvárosban megszülető roma hip-hop zene vagy éppen az Orczy téri fesztiválok ugyanis "a Trehan, Nidhi-Koczé, Angéla: i.m. 69-70. 32 Imre, Anik6 2005: Whiteness in Post-Socialist Eastern Europe: The Time of the Gypsies, the End of Race. In López, Alfred J.: Postcolonial whiteness: a critical reader on race and empire. State University of New York. 85-86. 3 Imre, Anikö: i.m. 95-96.