OCR Output

Bevezetés e 21

cigány képét, másfelől, egészen a 15. századi, a kontinensre való érkezésük óta
fenntartva a feléjük irányuló kiközösítést és diszkriminációt, a vasfüggöny
lehullása új helyzetet teremtett a faji/etnikai különbözőség érzékeltetésében.
Kóczé írásaiban a rendszerváltás után roma polgárjogi, emancipatórikus
mozgalmakat vizsgálta, mint a racializált hierarchiák és neo-kolonialista
dinamikák megjelenésének eszközeit. A posztszocialista Közép-Európában,
mint gyarmatosított térben ugyanis a roma mozgalmak a szociológus szer¬
ző szerint sokszor a paternalisztikus, elnyomó, végsősoron újragyarmatosító
többségi politikák áldozataivá váltak." Imre Anikó a posztszocializmus idő¬
szakában előtörő faji megkülönböztetéseket és a fehér elnyomást más szem¬
pontokat és példákat előtérbe helyezve elemzte, a transznacionális romákra
vonatkoztatva a posztkolonializus identitás-, és reprezentáció-elméleteit.
A rendszerváltás után a kelet-európai államok nemzetépítési folyamataiban
tehát tovább folytatták a Said által leírt Nyugat-Kelet dichotómiát, és ahogy
magukat Európához, az európai fehérséghez kapcsolták, a romákban látták
és láttatták az alsóbbrendű mást. Amíg azonban a gyarmati rendszerek fel¬
bomlása utáni nyugati, posztkolonialista kultúrákban a faji különbözőséget
és rasszizmust többé nem lehetett letagadni és ennek következtében a faji
identitásokról való beszédmód is eltololódott az etnikai pozíciók irányába,
Kelet-Európában a rasszizmus az , etnikai" és a , nemzeti" kategóriákba kö¬
vesedve maradt fenn. Imre szerint ennek értelmében a rasszizált kisebbsé¬
geknek, elsősorban a romáknak ahhoz, hogy az etnikai cimketöl függetleni¬
teni tudják magukat és a Hall-i , új etnicitások?" kontextusában fogalmazzák
újra magukat, át kell venniük a reprezentációk feletti hatalmat. ??

A demokratikus átmenet lehetőséget adott a romáknak arra, hogy a fel¬
erősödő diszkriminatív és rasszista szólamok ellenére leszámoljanak a róluk
alkotott, sematikus képekkel és - léket fúrva a hagyományos reprezentációs
rendszereken - újfajta, antiesszencialista identitásokat hozzanak létre. Bár,
ahogy Kóczé fent említett gondolatai is rávilágítottak, a romák politikai jo¬
gait az állam a rendszerváltás után is felügyelni igyekezett, a globális kul¬
túra olyan, korábban elérhetetlen kifejezési módokat tett lehetővé, amelyek
a nemzeti keretet is felülírták.? Imre gondolatai a posztszocialista korszak¬
ban felbukkanó és a posztkolonializmus szótárából kölcsönzött hibrid kul¬
turális gyakorlatokról átvezetnek a könyv második részében található eset¬
tanulmányokra. A Nyócker és a Gipsy Side című filmek, a Józsefvárosban
megszülető roma hip-hop zene vagy éppen az Orczy téri fesztiválok ugyanis

"a Trehan, Nidhi-Koczé, Angéla: i.m. 69-70.

32 Imre, Anik6 2005: Whiteness in Post-Socialist Eastern Europe: The Time of the Gypsies, the End of
Race. In López, Alfred J.: Postcolonial whiteness: a critical reader on race and empire. State Univer¬
sity of New York. 85-86.

3 Imre, Anikö: i.m. 95-96.