OCR Output

20 s Köztes terek

ző szintjei és a reprezentációs lehetőségek a tét? A posztkolonialista elmé¬
letek posztszocialista régióban való értelmezései elsősorban azokból a fel¬
tételezésekből indulnak ki, hogy a kelet-európai blokk a Nyugat-Európától
és Észak-Amerikától a társadalmi, gazdasági és politikai egyenlőtlenségek
miatti különbözőségében Afrikával, Délkelet-Ázsiával és Dél-Amerikával
valt hasonlatossa.”” Mas keretezésben a posztszocialista közép-kelet-európai
régió gyarmatosított térként lett értelmezhető, amit nem csak a globálisnyu¬
gati kapitalizmus befolyásolt és uralt le erőteljesen, de a Nyugat akadémiai
és intézményes hegemóniája is." A másságában rögzített és a Nyugat által
monolitikusnak, ahistorikusnak és inherensen premodernnek láttatott Kelet,
vagyis a saidi orientalizmus tézise a posztszocialista kontextusban azonban
nem csak a régióra lett értendő, hanem, ahogy többek között Kóczé Angéla
és Imre Anikó láttatták, a térség legnagyobb kisebbségére, a romákra is. Ko¬
vács Éva, a modern festőművészet cigányábrázolásáról írt, Fekete testek, fehér
testek című szövegében úgy fogalmazott, , a közép-európai társadalmak lét¬
rehozzak a maguk sajat „feketeseget” „vad” csoportokon és individuumokon,
távoli és közeli kolóniáikon keresztül. A modernitás közép-európai panopti¬
kus rezsimjében a , cigányok" lesznek a pendant-jai Nyugat-Európa afrikai és
ázsiai , primitívjeinek".? A romák esszencializált másságán keresztül történő
reprezentációja azonban nem pusztán a posztszocialista korszak sajátja, ha¬
nem a modernitás és az európai nemzetállamok létrejöttének szerves velejá¬
rója volt. Ahogy Katie Trumpener fogalmazott egy 1992-es írásában:

, Egy nacionalista retorikával jellemzett korban azok az emberek, akik nem
támasztanak területi igényeket és nincs saját, írott hagyományuk, akik nem
tartanak igényt a történelemre, a természetbe vannak száműzve, anélkül,
hogy bármi beleszólásuk lenne a politikai folyamatokba. Ábrázolásuk pedig
diorámák üvegfala mögé, fotográfiák dehumanizáló képaláírása és szabad¬
téri múzeumok csoportképeire szorul.”*°

Mégis - annak ellenére, hogy a romákat Európában évszázadok óta a más¬
ságukon keresztül jelenítették meg, létrehozva egyfelől a romantika korában
a misztikus, kalandvágyó, romantikus, szabadságszerető és törvényen kívüli

7 Owczarzak, Jill 2009: Introduction: Postcolonial studies and postsocialism in Eastern Europe.

Focaal. 53: 3-19.

Trehan, Nidhi-Köcze, Angela 2009: Racism, (neo-)colonialism and social justice: the struggle for

the soul ofthe Romani movement in post socialist Europe. In Graham Huggan, Ian Law (eds): Ra¬

cism Postcolonialism Europe. (eds): Liverpool University Press. 56.

29 Kovacs Éva 2009: Fekete testek, fehér testek, - A cigány" képe az 1850-es évektől a XX. század első
feléig". Beszélő. XIV: 1. 74-92.

3° Trumpener, Katie 1992: The Time of the Gypsies: A ,,People without History” in the Narratives of
the West. Critical Inquiry (18.) 4. 884.