OCR
Bevezetés e 13 oldalon pedig ott maradtak a leomlott bérházak, a kíméletlenül lepusztult negyedek, a magukra hagyott utcák és szomszédságok, mint pl. a Magdolna és az Orczy negyed a Józsefvárosban, vagy a Jász utca környéke Angyalföldön, az épületek és negyedek felújításával járó , szegénytelenítésnek" és/ vagy , cigánytalanításnak" áldozatul esett, korábbi lakásaikból kiszorított családok (Ladányi 2007).° Árnyalva a sokat kritizált kettős város elméletet, véleményem szerint a rendszerváltás utáni évtizedek nyóckere olyan hibrid helyként volt azonosítható, amelynek komplex identitásában egyaránt benne foglaltattak a Ladányi János által leírt lepusztult, magukra hagyott utcák és szomszédságok , gettói", a videoklipek, dokumentumfilmek által mediatizált és kommercializált multikulturális negyed, valamint számos olyan, a kisebbségi önszerveződést és örökségképzést célzó gyakorlat, ami otthonosabbá, befogadóvá tette a roma lakosság számára a városnegyedet. A sokszor marginalitásán, leszakadottságán keresztül értelmezett városrész ráadásul földrajzi szempontból egyáltalán nem periférikus, hanem Budapest központjában található. Ahogy Rob Shields fogalmaz, a marginális városnegyedek nem földrajzi értelemben, hanem elsősorban a tér kulturális rendszereinek perifériáján helyezkednek el, olyan képeket, stigmákat viselve magukon, amelyek elválaszthatalanokká váltak bármilyen, valaha volt, empirikusan mért identitástól." A stigmatizált nyócker roma emlékezete tehát nehezen megfogható, a könyvben elemzett példák többsége a kulturális periférián maradva szűkös hatósugárral bírt, a sztereotipizálás és egzotizálás mellett kevés olyan kulturális gyakorlat maradt fenn, amely komplexebb és hitelesebb képet nyújtott volna. Városi térről, emlékezetről és térbeli identitásról beszélni a térbeliség, elsősorban Lefebvre a tér társadalmi termeléséről szóló elmélete, Foucault heterotópiái vagy De Certeau A mindennapi élet gyakorlatában megírt városi sétái óta azt jelenti, hogy a tér többé nem egy eleve adott, megváltoztathatatlan keret és nem is valamiféle statikus, objektív valóság, hanem társadalmi konstrukció, amelyet az emberi tevékenység , termel". Íly módon az is magától értetődőnek tűnhet, hogy a különféle társadalmi csoportok azonosságtudatukat részben helyhez kötik, ez pedig állandóságot, történelmi folytonosságot kölcsönöz identitásuknak. Így a puszta helyekből olyan, jelentésekkel átszőtt terek jönnek létre, amelyek az emlékezet, asszociációk, interakciók alapján felfogott entitásokként, történetekbe ágyazódva hordoz9 — Niedermüller Péter 2009: A kettészakadt város. Fordulat. 7. 139. © Shields, Rob 1991: Places on the margin. Alternative Geographies of Modernity. Routledge. London. 3. 4 Berki Marton 2015: A térbeliség trialektikaja. Tér és Tarsadalom. 29:2. 6.