Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000011/0000

Horhosok, puszták, búvólikak. Tájtörténeti tanulmányok a 16-18. századi Dél-Dunántúlról.

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
K. Németh András, Máté Gábor
Field of science
Néprajz / Ethnography (12858)
Series
Studia Ethnologica Hungarica
Type of publication
tanulmánykötet
022_000011/0061
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 62 [62]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000011/0061

OCR

"TOLNA MEGYE KÖZÉPKORI ÚTJAINAK RÉGÉSZETI KUTATÁSA 6I állapotot rögzítő első katonai felmérésen jól látható, hogy a Koppány lamási alatt széles, mocsaras ártérben kanyargott, amelyen két, egymástól 150 méterre fekvő híd (átkelő) vezetett keresztül. A legvastagabb cölöpöt egy kocsánytalan tölgyrönk félbevágásával alakították ki (32. ábra). A 32 évgyűtűt tartalmazó cölöpön végzett dendrokronológiai vizsgálat sajnos nem eredményezett abszolút keltezést (Grynaeus 2019c), de ennek ellenére is jó eséllyel tarthatjuk a tamási hídcölöpöket egy legkésőbb török kori átkelő régészeti nyomainak. A tamási vár első, 1545—I546-os zsoldlistájában a megszokott csapatnemek mellé egy iszkáboló — azaz (hajó)ács — egységet is rendeltek (Hegyi 2007: II. 1099), amelynek ezek a környéken, hajózható folyó hiányában leginkább az átkelőhely karbantartása lehetett a feladata (K. Németh 2015b: 109-110). Simontornya belterületén, a település fő utcáját jelentő, nyugat-keleti irányú Petőfi utca 7. számú ház előtt szintén 2014-ben, szintén szennyvízépítési munkálatok során öt, 1—2 méter hosszú cölöp többnyire alsó, kihegyezett része került elő, amelyeket a munkagép megrongált. A cölöpökkel együtt néhány, a 18—I9. századra meghatározható kerámiatöredék és vastárgy is napvilágra jött. A Simontornyán dokumentált gerendaút kapcsán már láthattuk a település vízszabályozás előtt Sió-hídjaira vonatkozó adatokat, és a cölöpök előkerülési helye kapcsán nem is lehet kérdéses, hogy azok a település központjából nyugat felé vezető út folytatásában a Sión épített török kori vagy legfeljebb 18. századi hídhoz tartozhattak (érdekes módon

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1949 px
Hauteur de l'image
2776 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.61 MB
Lien permanent vers jpg
022_000011/0061.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000011/0061.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu