OCR
AZ APRO DESCARTES- ES AZ APROLEKOS CARDANO-FEJEZET aminek volna történeti érdekessége, egy történetileg nem nagyon értelmezhető utalást tesz Descartes-ra, akit másrészt, mint láttuk, felvillant ugyan kitüntetett jelentőségű önéletírás-szerzőként, ám ezt az utalást nem bontja ki. Egy másik hasonló szövegrész ismét az individualitás mivoltának kimunkálását emeli ki: Miként az asztrológiai rendszer a tudományoktól az individuumig halad előre, úgy gondolta ki Cardano annak a tudománynak az eszméjét, amely az emberi individuáció fokozatait egészen az egyedi létezőig magába foglalja; szándéka az volt, hogy az egészség és betegség és fizikai feltételezettség orvosi kategóriáit nemcsak az individuum megismerésére, hanem az államokéra is alkalmazza, mint ahogy később Spinozánál látjuk, viszont kifejezett ellentétben az utópikus konstrukciókkal." Történetileg tekintve ez az előre utalás Spinozára és az utópiák szerzőire is ingatag lábakon áll, és legalábbis felszínes, alaposabb elemzések nélkül aligha lehetne vele bármit kezdeni. Ennek ismét az adott és elismert fejlődésvonalhoz való csatlakozás a feladata csupán. Történeti elemzésként sokkal érdekesebb volna például Páduai Marsilius Defensor pacis [A beke vedelmezöje] című művének összehasonlító elemzése, és természetesen más, időben Cardanóhoz még közelebb álló politikai gondolkodóké is kézenfekvőbb volna. Hasonlóan kérdéses lehet Cardanót egyszerűen , életfilozófusnak" nevezni? — ami persze Dilthey megfogalmazására megy vissza, melyet Petrarcával kapcsolatban idéz Misch: „koränak eredeti életfilozéfusa” (der originale Lebensphilosophe seiner Zeit),™ illetve az „[ulgyan ki ne gondolna itt Spinozära?” felkiältäs sem igazän szerencsés. Nyilvánvalóan a 19. század, illetve a századforduló esszéisztikába hajló filozofálási módjához tartozik, miközben egy történeti-filozófiai elemzésben kevéssé találja meg a helyét. 33 © „Wie das astrologische System von den Wissenschaften bis zum Individuum fortschritt, so hat Cardano die Idee einer Wissenschaft, welche die Stufen der menschlichen Individuation bis zum Einzelwesen umfaßt, und nicht nur auf die Erkenntnis des Individuums, sondern auch auf die der Staaten hat er, wie später Spinoza und im ausdrücklichen Gegensatz zu utopischen Konstruktionen, die medizinischen Kategorien von Gesundheit und Krankheit und physischer Bedingtheit anwenden wollen.” Uo., 716. 340 Uo., 721. 341 Uo., 579. * 187 +