OCR Output

GEORG MISCH ÉLETÚTJA, MUNKÁSSÁGA

nehezen mozdul, az individuumot ért újabb és újabb hatások csak kevéssé válta¬
nak ki változásokat benne, szándékosan pedig végképp nehéz bármit is elérni e te¬
kintetben. Ez lehet az alapja annak, hogy Misch még a kései RIAS-előadásában""
is kitart az önéletírás speciális, valamilyen értelemben s valamilyen mértékig
még általa is elismerten kontrafaktuális igazságigényének fenntartása mellett.

Ám ez is jelzi, hogy az önéletírások történeti vizsgálódásának filozófiai meg¬
alapozása is benne rejlik e sorokban. A feladat e vizsgálódásban ugyanis az,
hogy az önéletírásban feltárt-feltáruló egyes karakterjegyekből, a leírás alanyát¬
tárgyát ért szubjektív impressziók követésétől eljussunk a vizsgált személyiség
magvához, amely mint , teljes benyomás" egyszerre érthetővé teszi az összes
egyedi karakterisztikumot. Egyszerre utalhatunk itt a megértést segítő analó¬
giaként a Dilthey-től is emlegetett leibniz-i monászkoncepcióra, amelyen belül a
„teljes fogalom” igazäböl a Mischetöl nem is nagyon különböző metafizikai bá¬
zison nyugszik, s persze Spinoza definiciöelmeletere is, amelynek alapja szinten
egy hasonlé individuumfogalom.!! Nem állítható persze bizonyossággal, hogy
Misch kifejezetten gondolt ezekre vagy más analógiákra. Átfogó és elmélyült fi¬
lozófiatörténeti ismeretei nem hagynak kétséget afelől, hogy gondolhatott rájuk,
akár gondolt rájuk ténylegesen, akár nem.

Amire azonban biztosan gondolt, és amit biztosan szándékolt, az a szellem¬
tudományi objektivitás biztosításának dilthey-i programja volt, amelyre egyértel¬
mű utalásokatis tesz az elemzett gondolatmenet sodrában. Ezek szerint az , össz¬
benyomás" (Gesamteindruck) verifikáció révén jut objektivitáshoz — gyaníthatóan
annak a folyamatnak révén, amelyben az elemző az egyes karakterjegyeket hoz¬
zákapcsolja a személyiség ennek során rekonstruálódó központi magvához:

[...] az objektivitást akkor értük el, amikor egyetlen vonás sem maradt vissza meg¬
értetlenül, hanem a megéltek és előidézettek egyként megragadva illeszkednek az

immanens tagolödäshoz.''‘

Ennek segédeszköze, nem pedig az egyedire irányuló kutatást feleslegessé tevő
sablon az, amit Misch ,,tipusalkotasnak” nevez, s amely a személyiségek kialaku¬
lására, jellegére, hatásukra irányuló történeti vizsgálódás révén jön létre. A leírás
e pontján is felbukkan az objektivitás ígérete egyfelől, amennyiben ,,a kifejezés

14 RIAS: Rundfunk im amerikanischen Sektor [Rádióadó az amerikai szektorban (a felosztott
Berlinben)].

45 Lásd Spinoza Tanulmány az értelem megjavításáról című írását és az Etika 1. könyv 8. tételének
megjegyzését.

116 „die Objektivität ist erreicht, sobald kein Zug unverstanden zurückbleibt, sondern der
Inbegriff des Erlebten und Gewirkten sich der immanenten Gliederung fügt.” Misch: Von den
Gestaltungen der Persönlichkeit, 124.

" 60"