OCR Output

A TANÍTVÁNY ÖNÁLLÓSODÁSA

Ebből a tényállásból sokat tanulhatunk, mindenekelőtt azt, hogy mily balgák azok,
akik sorsként panaszolják fel, hogy nem fejlesztettük mi is folyamatosan tovább a kö¬
zépkorunkat, hanem közbelépett a reneszánsz személyiség."

A Heidegger-polémiára is gondolva, amelyben az Eigentlichkeit kifejezéshez kap¬
csolódó jelentéstartalmak fontos szerepet játszanak, érdemes kiemelni, hogy mit
tekint Misch a személyiség leginkább vállalható alakulatának a Szókratész utáni
európai fejlődés saját jelenkori perspektívájából, a 20. század első évtizedének
végén - hiszen a reneszánsz óta ezt a perspektívát a többféle személyiségala¬
kulat párhuzamos lehetőségként való együttes fennállása jellemzi. Alapvetően
búcsút mond az ész és/vagy a vallásos lelkiség megkérdőjelezhetetlen uralmá¬
nak a szenvedélyek, illetve az érzékek felett. Úgy látja, volt, illetve volna ebben
»valami középkorias" — és kínaias, tehetnénk hozzá korábbi fejtegetései alapján.
A magatartásában az erényfogalmakhoz igazodó ember személyisége ugyan el¬
ismerésre méltó, ám mégiscsak felülmúlja őt az az érettebb személyiség, , amely
a moralitást magamagától érti."? Amennyire közel áll ez a személyiségkép Max
Weber elgondolásához az igazán etikus cselekvőhöz, akit a saját , ügy", a saját
, démon" irányít, annyira fölvethetők ennek Misch-féle változatával kapcsolatban
is azok az ellenvetések, amelyeket az , ügy", a , démon" tartalmi meghatározatlan¬
sága, a természetjog elvetése, az értékneutralitás koncepciójának eluralkodása
kapcsán szokás felvetni.

[A magabiztossäg,] az öntudatosság megteremtése szilárd megalapozás marad saját
önmagunk kialakulása és megszilárdulása számára még azt követően is, hogy már

meghoztuk a döntést e morális tartás mellett, amely azt követeli, hogy egyfajta belső

ne

csöndből kiindulóan cselekedjünk; a rákövetkező átgondolásban és a dolog önmagunk
számára való tisztába tevésében rejlik az ellenőrzés, melynek alapkérdése: , vajon igazi
volt-e a cselekvés?" Ennek során aztán minden erkölcsi energiát arra összpontosítunk,
hogy őszinték legyünk önmagunkkal szemben, és már a csekély eltérés annak tárgyi¬
lagos gondozásától, amit igazinak érzünk önmagunknak a saját mércével mérése felé

elerőtlenítő önelégültség vagy önmagunk lekicsinylése.??

97 , Aus diesem Sachverhalte lässt sich viel lernen, vor allem auch dies: wie töricht die sind, die

es als ein Schicksal beklagen, daß nicht auch wir unser Mittelalter stetig fortentwickelt haben,
sondern daß die Renaissance-Persönlichkeit dazwischentrat.” Uo., 106.

98 „der das Moralische sich von selbst versteht.” Uo., 110.

99 „[die Selbstsicherheit,] das Sichbewußtmachen bleibt eine feste Grundlage für das Werden
und Festhalten des eigenen Selbst, auch nachdem die Entscheidung für diese moralische
Haltung schon gefallen ist, die aus einer inneren Stille heraus zu handeln verlangt: in dem
nachkommenden Überdenken und Sichklarmachen liegt die Kontrolle, deren Grundfrage ist:
„war die Handlung echt?”, wo dann alle sittliche Energie dazu gehört, wahr gegen sich selbst

+53 +