OCR Output

A DILTHEY-HAGYATÉKOT GONDOZÓ TANÍTVÁNY

[...] egész akaró, érző, megjelenítő lényünkben [...] a külső valóság (azaz egy tőlünk
független más, teljesen eltekintve annak térbeli meghatározottságaitól) énünkkel
egyszerre és ugyanolyan biztosan adva van; [...] E külvilágról nem az okozatokról
az okokra történő következtetés vagy e következtetésnek megfelelő folyamat révén
tudunk; az okozat és ok megjelenítései sokkal inkább maguk is csak akaratunk életé¬
ből való absztrakciók. [...] (Élletegységünkkel egyszersmind egy külvilág is adva van

számunkra, s más életegységek is meglévőként adódnak (sind vorhanden).""

Dilthey számára ez az életegység , az egész emberi lény" — voltaképp Descartes
tisztázatlan ,vrai homme"-jának megfelelője, amely a hajóhasonlat mellett bukkan
föl az Értekezés a módszerről 5. részének végén —, képességeknek azzal a sokrétű
készletével felszerelve, amelyet az akarás, érzés, gondolkodás nemfogalmaival szo¬
kás megragadni. S mivel ugyanennek a projektnek későbbi megfogalmazásaiban
(Vázlatok a történelmi ész kritikájához) Dilthey összekapcsolja ennek az , akaró,
érző és gondolkodó" lénynek a fogalmát az életfolyammal mint e képességek tár¬
gyával — mondhatnánk: az , egyszerű élettel" a descartes-i értelemben -, ezért
akár így akarta, akár nem, mindenesetre igen jelentőségteljesen újrafogalmazta
a kormányos és a hajó metaforáját:

A jelen mindig adott, s minden, ami adott, a jelenben van. Mondhatni, életünk hajóját
állandóan tovahaladó folyam sodorja tova, s a jelen mindig és mindenütt ott van, ahol
ezeken a hullámokon mi vagyunk, szenvedünk, emlékezünk vagy remélünk, röviden,

ahol realitásunk teljességében élünk."

Vagyis akár akarta, akár nem, ez az újrafogalmazott hasonlat Descartes-kri¬
tikának is felfogható, s ha újkori pandant keresünk hozzá, akkor nem nehéz
megtalálnunk: bármennyire is megegyezni látszanak Husserllel abban, hogy
a spinozai típusú metafizika nem megismételhető, azért vannak szöveghelyek,
amelyek alapján Spinoza imnmanentista-panteista gondolkodásmódja épp any¬
nyira vonzó lehetett Dilthey számára, mint amilyen vonzó volt - a világhoz való
minden ragaszkodása ellenére — Husserl számára Descartes.

76 Dilthey: A történelmi világ felépítése, 14.
77 Bacsó - Csikós — Lakatos: Filozófiai hermeneutika, 63.

+43 +