OCR Output

A FILOZÓFIAI HERMENEUTIKA KELETKEZÉSE

A FILOZÓFIAI HERMENEUTIKA KELETKEZÉSE

Dilthey-nek A hermeneutika keletkezése című manifesztum jellegű írása 1900.
március 28-án jelent meg a Christoph Sigwart 70. születésnapját köszöntő
Philosophische Abhandlungen [Filozófiai értekezések] című kötetben, mások mel¬
lett olyan jelentős gondolkodók írásainak társaságában, mint Benno Erdmann,
Wilhelm Windelband, Heinrich Rickert, Hans Vaihinger, Alois Riehl, Eduard
Zeller — akik közül például Rickert kifejezetten kedvezőtlenül fogadta Dilthey
életfilozófiai projektjét, amint az majd Misch írásaiból is kiderül. Továbbá ő is és
Windelband is kifejlesztett egy sajátos tudományosztályozást a természettudo¬
mányoktáól eltérő jellegű tudományok befogására. Mindez természetesen nem be¬
folyásolta Dilthey-t abban, hogy fenntartsa a maga elgondolását az emberi szellem
tudományos működésmódjairól, és abban sem, hogy -— a fejlemények felől nézve
mondhatjuk - meghirdesse azt, amiböl a 20-21. szäzadban a filozöfiai hermene¬
utika programja lett a maga szamos elagazasaval. Ezek mind Dilthey-re mutatnak
vissza, hol egyetértőleg, hol kritikailag. Mindjárt maga e hermeneutikai manifesz¬
tum kiindulöpontja is kritika tärgya Hans-Georg Gadamernel, miközben Emilio
Bettinel elismerten megoldandö feladat: ahermeneutika mint mödszertani eszköz
a szellemtudomänyok objektivitäsproblemäjanak megoldäsära:

[...] az egyedi emberi létezés nagy formáinak tudományos megismerésére vonatkozó
kérdés vetődik fel mármost számunkra. Lehetséges-e ilyen megismerés, és milyen
eszközeink vannak elérésére?

[...] ezek a tudományok, éppúgy, mint a történelem, biztosságuk tekintetében attól
függenek, hogy általánosérvényűségre emelhető-e az egyedi megértése. [E probléma]
e tudományoknak minden természetmegismeréssel szemben sajätjuk.??

Ugyanakkor Dilthey kitekint a szűkebb tudományfilozófiai kérdésfeltevés adta
keretek közül. Egyrészt korai hermeneutikatörténeti kutatásaira építve röviden
bemutatja a filológiai és a bibliai hermeneutika történetét, másrészt a leíró-tagla¬
ló, azaz a megértő pszichológia programjához kapcsolódva a lelki folyamatoknak
mint valami belsőnek a megértését kívánja elérni külsővé vált produktumaik,
objektivációik révén. A hermeneutika két klasszikus terminusának, a megértés¬
nek (Verstehen) és az interpretációnak (a Deutung szó másik, bevett fordításával
értelmezésnek) alkalmazása révén egyértelművé teszi, hogy számára nem pusz¬
tán egyedi műalkotások vagy történelmi dokumentumok megértéséről van szó,

33 Dilthey: A történelmi világ felépítése, 257.

+ 23 +