Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000010/0000

Georg Misch és az önéletírás

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Boros Gábor
Title (EN)
Georg Misch and Autobiography
Field of science
Filozófia, filozófiatörténet / Philosophy, history of philosophy (13033), Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000010/0022
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 23 [23]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000010/0022

OCR

BEVEZETÉS konstruktívnak nevezett, természettudományos analógiákat követő pszichológia és az általa alternatívaként bevezetni kívánt leíró, megértő pszichológia kettősségét. Magyarázó tudományon azt értjük, ha valamely jelenségterületet korlátozott számú, egyértelműen meghatározott elem (vagyis az összefüggés alkotórészei) segítségével bármiképpen alárendelünk egy kauzális összefüggésnek. [...] a magyarázó pszichológia megkülönböztető jegye abban rejlik, hogy meg van győződve róla: a korlátozott számú, egyértelműen meghatározott elemből eljut a lelki jelenségek teljes és átlátható ismeretéhez. A konstruktív pszichológia név még találóbb lenne." Egyértelmű a rokonság e magyarázó-konstruktív pszichológia és Descartes Értekezés a módszerről című írásának második részében felvázolt módszertani elvek között, melynek - tisztán módszertanilag — rokon megvalósulásait jelentik Descartes, illetve Spinoza szenvedély-, illetve affektuselméletei. A , leíró és taglaló pszichológiát" Dilthey e módszer alkalmazásának ellentéteként mutatja be. A lelki élet teljes valóságát ábrázolni és lehetőleg elemezni kell, s ennek a leírásnak és elemzésnek az elérhető legmagasabb fokon bizonyosnak kell lennie. [...] Menetének analitikusnak s nem konstruktívnak kell lennie. A kifejlett lelki életből kell kiindulnia, nem pedig azt kell elemi folyamatokból levezetnie. [...] egy ilyen pszichológia menetének kizárólag leírónak és taglalónak kell lennie, mindegy, hogy ezen eljárás szolgálatában szükségesek-e szintetikus gondolati aktusok. [...] A pszichológia tárgyát a kifejlett embernek és a kész, teljes lelki életnek kell alkotnia. Ezt totalitásában kell felfogni, leírni és elemezni.? Dilthey számára az értekezés megjelenését követően nemcsak az volt megrázó, hogy ez a pszichológiakoncepció megsemmisítőnek szánt bírálatban részesült, hanem az is, hogy épp a korábban említett barátja, Hermann Ebbinghaus volt a bírálat szerzője. Talán ezzel is indokolható, hogy az immár A történelmi világ felépítése a szellemtudományokban címen véglegesíteni kívánt megalapozási program élete végére ismét csak az első rész kidolgozásáig és a továbbiak töredékes fölvázolásáig jutott. Erről majd még ejtünk szót az önéletírás alapvető szerepe kapcsán. 31 Uo., 169. 2 Uo., 194—195. A kettősség hátterének, rétegeinek és recepciójának alapos elemzéséhez lásd Pléh Csaba: A magyarázat és a megértés a szellemtudományos pszichológiában, Magyar Filozófiai Szemle, 57. évf., 2013/2, 29-39. + 22e

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2670 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.03 MB
Lien permanent vers jpg
022_000010/0022.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000010/0022.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu