világ és a szelemtudományoké között. Míg az előbbiben objektíve szükségszerű össze¬
 függéssel van dolgunk, ahol a kezdet voltaképp már mindent magában foglal, ami csak
 később kibomlik, addig az utóbbiban megjelenik a szabadság: , az akarat tettei itt [...)]
  
valóban létrehoznak valamit, fejlődést vívnak ki a személyben és az emberiségben."
  
A történelem tehát — Gianbattista Vicéra emlékeztető módon - az ember akarat¬
 lagos (ön)teremtesenek terepe, nem pedig az a fajta történelmi haladás, amelynek
 ,eszményében az intellektuális fejlődés bálványimádói kéjelegnek."?"
 
Dilthey úgy véli, hogy e szellemi vagy tudati tények az érzékszervek közre¬
 működése nélkül jönnek létre azokból az eredeti adottságokból, amelyek a belső
 tapasztalatban vannak, s amelyeket a természeti folyamatok által biztosított al¬
 kalmak hatására formálunk meg.
 
 
Így kialakul a tapasztalatoknak egy olyan külön birodalma, melynek önálló eredete és
  
anyaga a belső élményben van, és amely [...] sajátos tapasztalati tudomány tárgya."
  
Ám a szellemi élmények nem pusztán a szellemtudományok megismerési alap¬
 ját alkotják, hanem a természettudományokét is. Ez annyiban semmiképp sem
 meglepő, amennyiben mindkét tudományterület az emberi szellem sajátos mű¬
 ködésének megnyilvánulása.
  
Mivelhogy az, ami van a számunkra, e belső tapasztalat révén áll fenn, [s] aminek
 számunkra értéke van vagy ami célként van, csakis érzésünk és akaratunk élményében
 van számunkra így adva, ezért ebben a tudományban rejlenek megismerésünk princí¬
 piumai, melyek megszabják, hogy mennyiben létezhet számunkra a természet, [illetve]
 cselekvésünk princípiumai [is], amelyek megvilágítják, hogy vannak célok, javak, ér¬
  
tékek; ezeknek léte alapozza meg a természettel való minden gyakorlati érintkezést.?
  
Bármilyen eredményre jussunk is azonban azt latolgatva, hogy Dilthey állás¬
 pontja a Hume-éhoz vagy a Kantéhoz áll-e közelebb, ő maga egy döntő ponton
 ellentmond mindkettejük megoldásának — ahogyan ő értelmezi azokat, sőt, az
 övével ellentétes ismeretelméleti paradigma képviselőjeként még Locke-ot is hoz¬
  
zájuk kapcsolja. A megfogalmazás a Misch által később , evokatívnak" nevezett
 nyelvhasználat látványos példája: a szó nem úgy áll egyértelmű megfelelésben
  
35 Uo., 22.
 
Uo. Erre fog majd épülni Mischnél az Ereignis fogalma, amely olyan nagy horderejű történelmi
 jelenségekre utal, melyek nem vezethetők le előzményeikből.
 
7 Uo., 24.
 
Uo. A fordítást médositottam GS I, 9 nyoman.