OCR Output

BEVEZETÉS

GEORG MISCH, DILTHEY , ROMANTIKUS" TÖREDÉKEINEK RENDSZERBE

FOGLALÓJA — KIINDULÓPONTOK DILTHEY-NÉL

A következőkben semmiképp sem lehet célunk, hogy Misch gondolkodásának
analízisét a dilthey-i életmű részletes ismertetésére építsük, bármennyire is igaz
másfelől, hogy Misch munkássága Dilthey valamelyes ismerete nélkül aligha
érthető. A részletes elemzésre e helyütt voltaképp nincs szükség. Egyrészt azért
nincs, mert magyarul is olvashatók ismertetések, elemzések Dilthey-ről, főképp
Erdélyi Ágnes tollából," másrészt felesleges is volna, mert Misch önálló írásainak
kapcsán sok szó kell, hogy essék majd róluk. Itt tehát most csak bizonyos elemi
összefüggéseket idézünk fel, hogy az egyes művek és egy-egy fő törekvésük elhe¬
lyezhető legyen a korszak szellemi horizontján. E horizont nagyjából-egészében
Misch horizontjává is lett, amennyiben túlzás nélkül állítható, hogy legkiemel¬
ked6bb tanitvänyként — ráadásul még vőként is — bizonyos értelemben jobban
érti Dilthey-nél, a szerzőnél, amit írt és gondolt. Vagy ha precízebben, a mai
hermeneutika szempontjából támadhatatlanabbul szeretnénk fogalmazni, akkor
azt mondhatjuk, hogy egyfajta applikáció terén volt jobb a szerzőnél: jobban,
szisztematikusabban, a kor gondolkodói számára érthetőbben tudta kifejezni
azt, amiről úgy gondolta -— s bizonyára helyesen gondolta úgy -, hogy Dilthey
valódi filozófiai intencióinak felel meg.

SCHLEIERMACHER ÉLETE

Ezt az iménti, kicsit bonyolult körmondatban kifejeződő viszonyt Misch és
Dilthey gondolkodása között mivel sem jellemezhetjük jobban, mint azzal,
hogy Dilthey filozófia- és vallástörténeti kutatásainak motivációját, célkitűzését,

7 Például Erdélyi Ágnes: A történeti ész kritikája?, Magyar Filozófiai Szemle, XX. évf., 1976/4,
494-534, valamint Wilhelm Dilthey: A törtenelmi vilag felepitese a szellemtudomanyokban
(ford. Erdelyi Ägnes, Budapest, Gondolat, 2004) cimü kötet szerkesztöi jegyzetei.

+ 11 *