18. Azt is megfigyeltem, mégpedig nemcsak a durva, tanulatlan népségnél, hanem a
jobb sorsú embereknél is, hogy fonálból szőtt bűvösnek vélt ereklyéket használnak,
amelyekre Szűz Mária több elnevezése van felírva és amelybe tömjén és más szerek van¬
nak beletekerve; máskor pedig szentek ereklyéit veszik, hogy azokat nyakukba függesz¬
szék; vagy nyakuk köré kössék; teszik ezt abból a babonás vélekedésből kiindulva, hogy
ítéletük szerint ilyenfajta amulettek és bűvereklyék viselése, mint mondják, megszaba¬
dítja őket egyrészt a démonok kísértésétől, másrészt előre megvédi őket ettől a táma¬
dástól és egyéb ellenséges, ármányos machinációktól is, és oltalmaznak a rossztól. Végül
is, aki ilyesmiket hord, ha nem hinné, hogy a szentek neveinek vagy ereklyéinek olyan
ereje van, hogy a betegséget meggyógyítsák, vagy valakit a tisztátalan szellemtől meg¬
óvjanak, sem hitét, sem testi, lelki üdvét nem bízná azokra, sőt inkább úgy vélné, hogy
minden tisztelete, amelyet ezek iránt tanúsít, az eredetit, a prototípust illeti meg; ebből
következően, hacsak azt nem hiszi, hogy a mindenható Istentől a szenteknek, mint
pártfogóinak a közbenjárására, akiknek az ereklyéi iránt az egyház szelleméhez illő meg¬
becsüléssel és tisztelettel adózik, ér el bármit, a babonaság bűnétől még feloldozhatónak
látszik. Valójában pedig a bárdolatlan népségnek messze más elképzelése van ezekről
a dolgokról, mégpedig az Egyház vélekedésétől lényegesen különböző, úgyhogy remé¬
nyét és hitét, már gyógyulását illetően feltétlenül azokba helyezi és bennük bízik; még¬
pedig azért, mert midőn azok, akik a közhaszon érdekében az ilyesfajta bűvereklyék
viselésének eltörlését tanácsolják, az igazi ereklyék tiszteletéről nem gondoskodnak.
19. Megfigyeltem, hogy az alábbi vélekedés bizonyos tudatlan elmékbe behatolt; ha egy
csecsemőt valamely ismeretlen betegség kezd megtámadni és gyötörni, azt vélik, hogy
abba a gyermekbe az ördög bújt bele; ezért a gyermek keresztnevét, bármit adtak neki
előzőleg, nyilvánosan Keresztelő Szent János nevére változtatják, abból a meggondolás¬
ból, hogy ezáltal azt a csecsemőt nemcsak megszabadítják a sátán hatalmától, hanem
előre is megóvják, ha netán az ördög visszatérne őt megszállni.
20. Végül az elmékbe és lelkekbe oly igen erősen behatolt az a más vallások követőitől
származó vélekedés, hogy ha bizonyos, előírt módon elvégzett kis imákkal fordulnak a
szellemhez, és magukat neki elkötelezik, bizonyos ünnepélyes alkalmakkor a megidézett
szellem kincset fed fel, és annyi pénzt ad elébük, amennyit csak kérnek.
Ezek közül ha valaki a szellemtől pénzt kíván szerezni, egy helyiséget vagy valamely
szobát kitakarít és szépen kiseper, jó szagú füsttel - mármint tömjénnel, mirhával vagy
valami hasonlóval - megfüstöli, az ablakokat, ajtókat nyitva hagyja és miután ezeket
megtette, a szoba közepére három kört rajzol, mégpedig az elsőt 15 arasznyira, a má¬
sodikat az első közepébe rajzolva szentelt barka szenével, 11 arasznyira, a harmadikat
pedig a második közepébe rajzolva 9 arasznyira; majd az előbb mondott körökbe, sor¬
ban mindhárom teljes kerületére egyrészt különböző szentek, másrészt valamely isme¬
retlen dolgok nevét írja föl, keresztecskéket közbevetve; utána szentelt vízzel meghinti
a köröket; a legbelső körbe tesz egy feszületet, egy Szent Kristó£képet és egy zsámolyt,
s elő kell még készíteni egy lámpást, benne szentelt viaszból gyertyát; rá kell szánni még
előre azt a hetet, amelyet ennek a munkának kíván az ember szentelni tisztasággal, a